יום שלישי, 24 במרץ 2009

ג'ני וג'ני-סרט תיעודי ישראלי


ג'ני וג'ני
משתתפים: ג'ני גואטה וג'ני סוויסה ובני משפחתם
אורך הסרט: 50 דקות
במאית: מיכל אביעד
אוכלוסיית יעד: ט'-יב'


הנושאים העיקריים בהם עוסק הסרט:
לבוש ודימוי גוף, יחסי-מין וחתונה, יחסי הורים-מתבגרים.

הקדמה קצרה

סרטה הישראלי של מיכל אביעד הוא סרט תיעודי. הוא משרטט פרופיל מדויק ככל האפשר של בנות מתבגרות בישראל, של שנת 1997 . ג'ני וג'ני, קרובות משפחה, חיות כל אחת בין בני משפחתה, אך יש ביניהן קשר קרוב ביותר, והן כמעט כמו אחיות. הן מספרות זה לזו הכל, ומשתפות אחת את רעותה בקשייהן ובשמחותיהן. השתיים מאוהבות, חולמות, מתכננות את העתיד, מבלות עם חברים, וגם קצת מבולבלות. הבלבול הוא בלבול נפוץ בגיל הנעורים, התנגשות בין ערכים, בין החינוך הנוקשה בבית וערכי החברה המודרנית, המשדרת פתיחות. התלבטות בין חזרה בתשובה לבין הגיוס לצבא, והרומנטיקה על שפת הים.

תקציר הסרט
ג'ני סוויסה, נערה בבית-הספר התיכון, נאה, בעלת שער קצר בצבע בהיר, גדלה בבת-ים עם אמה הגרושה ועם עוד שתי אחיות. לאחר הגירושין עבר אביה לארה"ב. ג'ני משוחחת עימו מדי פעם בטלפון ומתגעגעת אליו מאד. אמה של ג'ני אשה צעירה ותומכת. ג'ני עובדת בשעות אחר-הצהריים ובערב בלונה-פרק כדי לעזור לפרנסת המשפחה.
ג'ני גוואטה, נערה נאה ומיוחדת, בעלת שער שחור וארוך, הגרה גם היא בבת-ים, היא דודנית של ג'ני וחברתה הטובה. אביה של ג'ני הוא דמות דומיננטית בבית. הוא משגיח עליה, ומקפיד שתתלבש בצורה נאותה, דואג שתחזור מוקדם הביתה, ורוצה לדעת עם מי היא מתחברת.
האם פאסיבית ואינה מתערבת ביחסיה של ג'ני עם אביה, אף עלפי שג'ני מבקשת את התערבותה. אחותה של ג'ני עומדת להתחתן וג'ני מודאגת מכך שהיא עוזבת את הבית.
ג'ני ס. וג'ני ג. קשורות מאוד זו לזו, הן משוחחות, על חברים, השקפת עולם, תוכניות לעתיד, בעיות משפחתיות. הסבתא של שתיהן תורמת להן מנסיונה, ומעניקה להן רעיונות ומחשבות הנובעות מחכמת-החיים שלה.
ג'ני וג'ני נוגעות בכמה נושאים חשובים המטרידים את מוחן בדרכים שונות. הן נחשפות בפני המצלמה באופן טבעי, באמצעות מונולוגים, מכתבים, שיחות והתנהגות יומיומית.
נתייחס כאן לשלושה נושאים חשובים שעולים מתוך הסרט:
חתונה
נושא זה נבחן מזוויות שונות: יחסים עם בנים, נישואין וגירושין, שמירה על הבתולין, באיזה גיל מתחתנים מיהו הגבר האידאלי או מיהי האשה האידאלית.
עצות הסבתא מניסיונה:
דיאלוג ראשון (בין ג'ני סוויסה וסבתא):
סבתא: ג'ני תפתחי את העיניים, לא להתחתן מהר.
ג'ני: מה פתאום, אני בגיל 20 – 21 כבר מתחתנת.
סבתא: תפתחי את העיניים טוב. שלא תפלי בפח כמו סבתא שלך.

דיאלוג שני (ג'ני ס. וסבתא) :
סבתא: איחרתי את הרכבת, התחלתי ללמוד כשהתחתנתי, אבל באו ילדים, אחד אחרי השני, כבר לא נתנו לי צ'אנס ללמוד.
ג'ני: מי אמר לך לעשות שבע ילדים?
סבתא: זה לא בעיה שלי. אני לא רציתי כל שנה ילד. המשוגע סבא שלך.
ג'ני: את מתחרטת על הילדים שלך?
סבתא: לא, אני לא מתחרטת על הילדים שלי. הם האלהים שלי. זה מה שרכשתי בחיים שלי. לא עשיתי שום דבר. לא ראיתי כלום.
ג'ני: סבתא, רק סבא היה החבר הראשון שלך… לא היו לך חברים לפני…?
סבתא: לא היה לי, הראשון והאחרון!
ג'ני: איך הכרת את סבא?
סבתא: הייתי בבית עולים ליד בית ליד, התלהבתי מהיופי שלו, אז הסכמתי, ההורים שלי לא רצו.
ג'ני: לא הכרת אותו… לא כלום…?
סבתא: הכרנו… בשבת באו ההורים שלי, ביום ראשון הלכנו לרבנות, שבוע שני התחתנו.
ג'ני (מופתעת): תוך שלושה שבועות חתונה?
הסבתא: שבועיים.
כאן בא מונולוג ארוך ואותנטי של הסבתא:
"לא נגע בי באצבע. לא נתן לי לצאת אתו פעם אחת לפני החתונה. הוא פרנס אותי. אנשים היו מרוויחים שתי לירות ליום, הוא עשר לירות. באמת הוא קנה הכל… אבל מה, שתיין. איזה לילות היו. אל תחשבי, רציתי להתגרש מהר… היה בושה להתגרש מהר בזמנו… רצתי הרבה. הכנסתי אותו שלוש פעמים לבית-חולים לגמילה, ועבדתי… הבאתי לו אוכל לבית-החולים, עבדתי הרבה, עד שהתגרשתי. הכוכבים-ראיתי אותם ביום.
ההורים שלו הלכו בגרמניה… לא ידענו מיהו. אמרו: אשכנזים טובים, אשכנזים עוזרים לאשה… אשכנזים ככה… אשכנזים ככה… כנראה אין לי מזל יצא לי אשכנזי זבל."

ג'ני גואטה מביעה בזמנים שונים את דעתה על חתונה ובתולין :
·"הייתי רוצה חתונה מפוארת במקום הטוב ביותר שיהיו מלא אנשים. בית- לא כל-כך אכפת לי שיהיה הכי מפואר. בחתונה שהכל יהיה שמח. ערב שלא נשכח אותו אף פעם. אם זה יהיה ככה גם לא נפסיק לאהוב אחד את השני.
· "למשל אחותי, הגיעה לחתונה בתולה. הגיעה לגיל עשרים ואחת, ופשוט החברות שלה קינאו בה. את נכנסת לחיים חדשים ואת עדיין בתולה. זה אושר, מתנה לכל החיים."
· תכניות לעתיד: " הייתי רוצה בעל טוב, שיפנק אותי, משפחה פשוטה רגילה עם ילדים. בית שיהיה בו שפע של אושר.
ג'ני סוויסה מביעה דעתה על חתונה וקשרים עם בנים:
·"אני אגיד משהו עכשיו וסבתא שלי הורגת אותי. אם בחורה בת שבע-עשרה חושבת שהיא מוכנה, היא בוגרת, והיא באמת אוהבת את הבחור שהיא יוצאת אתו… והיא לא תתחרט על זה אחר-כך אז למה לא. אני לא חושבת שצריך היום להתחתן בתולה. למה, מה קרה? שרק הוא ייהנה ואנחנו פעם אחת וזהו… זה לא משעמם…?"
· תוכניות לעתיד: " קודם כל, בעזרת השם, להתחתן, להביא ילדים, להיות עצמאית. שאני אעבוד. זהו. שיהיה לי בעל שאוהב ותומך בי. שיהיו לי ילדים. שתהיה לי עבודה."
· ג'ני מנהלת שיחה עם הבנים על החוף:
ג'ני: "היום שאלו אותי שאלה, מה זה מעניינת, מיהו הגבר האידיאלי בשבילי?
גבי, נשאל אותך שאלה: מהי האשה האידיאלית בשבילך?
גבי: " האשה האידיאלית בשבילי? (מתקשה לענות)
ג'ני מנסחת מחדש את השאלה: אשתך לעתיד מה היית מצפה ממנה?
גבי: שתהיה בחורה כמו שצריך, בחורה לעניין, שלא תדבר שטויות כשלא צריך.
ג'ני: עניין של כבוד, שתתן לך כבוד?
גבי: כן, שתהיה פתוחה וחופשיה, צחוקים וזה, אבל לדעת שיש גבולות.
ג'ני שואלת בן אחר אותה שאלה.
הוא עונה: שתהיה חמודה, לא פצצה, ושתאהב אהבה אמיתית.
ג'ני: כולם רוצים שהאשה שלהם תהיה בתולה, אבל את כאילו לא…
אחד הבנים: ברור שעדיפות שהיא תהיה בתולה. האחרים מסכימים אתו: ברור!
בן אחר: ברור שהקטע הזה של הסקרנות של הבנות זה הורג אותם.
ג'ני: אתם אמרתם שאתם רוצים שהאשה שלכם תהיה בתולה. אתם בתולים?
הבנים מגחכים… השיחה יורדת מהפסים הרציניים…

על לבוש ודימוי גוף
ג'ני גואטה: "אני לא אוהבת את הגוף שלי, יש לי רגשי נחיתות גבוהים מאד. בפנים, אני יותר מדי כושית, כולם חושבים שאני תימניה."
ג'ני סוויסה: "אני לא חושבת שאני מכוערת, אבל אני גם לא מלכת היופי.
קצת שמנה. כאילו… לא שמנה… מלאה. אין לי גוף מושלם, אבל בסדר, טוב לי עם עצמי. אין לי הרבה ברירות"
ג'ני גואטה: " ברגע שמחזרים אחרי ונותנים לי מחמאות, אני מרגישה טוב עם עצמי"

ג'ני וג'ני שתיהן חטובות ונאות, מתלבשות בבגדים קצרים וחושפניים למדי, בקיץ, על חוף הים, ובכלל.
לג'ני גואטה יש וויכוח נוקב עם אביה לאורך כל הסרט על לבושה. האב אינו אוהב את החולצות שהיא לובשת, ואת האיפור שלה, ומנסה למנוע ממנה לצאת כך. ג'ני נלחמת על זכותה לבטא את עצמה, ואת עצמאותה גם בלבוש, היא אינה מוותרת.
ג'ני סוויסה חופשיה יותר. אביה עזב ונמצא בחו"ל, ולבושה אינו מהווה בעיה כלל. אך, בשלב מסויים כשהיא היתה בתהליכי חזרה בתשובה, היא החלה להתנהג בהתאם, וגם ללבוש שמלות, כנדרש. בסופו של דבר, עניין "החזרה בתשובה" ירד מהפרק, כאשר עלה עניין הגיוס לצבא. וג'ני דחתה כליל את המחשבה על כך עד אחרי הצבא.

יחסי הורים מתבגרים
אביה של ג'ני סוויסה, אינו נמצא בארץ, הוריה התגרשו, והוא עזב את הבית. לאחר מכן עזב את הארץ, והוא נמצא בארה"ב. ג'ני משוחחת עימו מדי פעם בטלפון. היא מתגעגעת מאד, מרגישה שהיא זקוקה לו, כועסת על שנטש את כולם ונסע לחו"ל. לג'ני אחות גדולה ושתי אחיות קטנות. ג'ני נאלצת לעבוד אחר-הצהרים ולעזור בפרנסת המשפחה. במהלך הסרט היא שואלת את האב מדוע עזב אותן, מביעה את רצונה להתראות אתו. ג'ני חוששת לפגוע באימה, ולכן מוותרת מראש על האפשרות לנסוע אל האב בקיץ. היא חוקרת את אחותו ומביעה בפניה כעס גדול על שאביה נטש את כולם, מבלי לומר שלום.
ג'ני גואטה חיה עם אביה ואימה. אחותה הגדולה עומדת להתחתן, והתכונה בבית גדולה. אביה של ג'ני משגיח עליה. הוא אינו מרשה לה לצאת מן הבית לבושה בחולצות, רוצה לראות את החברים שהיא יוצאת עימם, ומגביל את שעות הבילוי שלה. ג'ני נלחמת על עצמאותה. יש רגעים בהם היא מרגישה חנוקה והיא רוצה לברוח מהכל. עתה כאשר אחותה מתחתנת, דואגת ג'ני שלא יהיה מי שיגן עליה. האם אינה נוקטת עמדה ביחסיה של ג'ני עם אביה, אך אומרת לה מאחורי הקלעים, שעליה להתפשר קצת, כדי שלא יהיו בעיות עם האב.
בסרט בולט מאד הניגוד בין השתיים.
בעוד ג'ני גואטה נלחמת על החופש שלה, ורוצה להשתחרר מהלחצים של אביה, ג'ני סוויסה מתגעגעת לאביה, וחולמת על הרגע שתפגוש אותו והמשפחה תחזור לימים טובים יותר.
לג'ני גואטה אין בעיות פרנסה מיוחדות, והיא גם מצליחה בלימודים.
ג'ני סוויסה נאלצת לעבוד, מתקשה להשקיע זמן בלימודים ובסופו של דבר גם אינה מצליחה לעבור את כל הבחינות.


פעילויות לאחר הצפייה:

פעילות ראשונה:מיפוי נושאים ובחירת נושא מרכזי
משימה לתלמידים:
נושאים רבים הועלו בסרטה התיעודי של מיכל אביעד "ג'ני וג'ני".
רישמו נושא אחד שהרשים אתכם במיוחד, ואשר בו הייתם רוצים לעסוק בכיתה.
- הנושאים יירשמו על הלוח. התלמידים יבחרו נושא אחד שבו יעסקו.

נושאים אפשריים:
- יחסים בין אב ובתו. האם ההורים מתייחסים אחרת לבנים מאשר לבנות?
- מי דואג לחינוך המיני בבית? האב, האם, שניהם, או אף אחד מהם?
- מה הם התנאים המתאימים לקיום יחסי-מין בין בני זוג צעירים?
- מהו הגיל המתאים לחתונה?
- האם לבוש חושפני של בת רומז משהו לבן?

חתונה, בתולין, יחסי-מין לפני או אחרי הנישואין?
שאלות אלה עולות בסרט בצורות שונות. ג'ני גואטה מעריכה מאוד את אחותה על שהגיעה לחתונתה כשהיא בתולה, היא מציינת זאת בגאווה, וטוענת שזהו מוטו חשוב בעיניה. לג'ני סוויסה דעה שונה קצת, היא מעלה שאלה מהותית ביותר:
אם נערה בת שבע-עשרה, מכירה מישהו הרבה זמן… והיא יודעת מה היא עושה… והיא יודעת שהיא לא תתחרט אחר-כך… והיא מעלה עוד כמה סייגים, אז למה לא?
שאלות אלה יהוו בסיס לפעילות הבאה.


נוער ויחסי מין כן, לא, מדוע ומתי?


מה תאמר/תאמרי לנערה?


דמיינו לעצמכם שאתם ממלאים תפקיד של יועץ או יועצת בבית הספר. מגיעה אליכם נערה הטוענת אחת מן הטענות הבאות:

א. אני יוצאת עם חבר במשך שישה חודשים ויותר והוא דורש שאקיים עימו
יחסים. אם לא אסכים הוא יעזוב אותי ואני לא מוכנה להסתכן בכך.

ב. גם אם לא נקטתי אמצעים למניעת הריון ומחלות, לא נורא אם אקיים יחסים
רק פעם אחת.

ג. בנסיבות מסויימות זה בסדר כאשר בחור דורש לקיים יחסי-מין עד הסוף.

ד. יחסי-מין יגרמו לכך שארגיש נאהבת ורצויה.

ה. לא מעניין אותי מה הורי חושבים עלי. להם בכל מקרה דעות מיושנות.
אקיים יחסי-מין עם חברי, ללא התחשבות בדעתם.

6.יחסי-מין יעזרו לי לקשור אלי את חברי, והוא לא יוכל לעזוב אותי.

ז. אני בת שבע-עשרה. אני מספיק מבוגרת לקיום יחסי-מין.


מהי הדרך הנכונה??
בחרו טענה אחת מן הטענות המובאות כאן וכתבו לנערה תשובה מנומקת וברורה. זכרו שאתם יועצים מקצועיים ועליכם להיות אחראים כלפי הנערה וכלפי הוריה. (חשבו, מה הייתם עונים לטענות האחרות).
לאחר כתיבת התשובות לנערה, ייערך דיון בנושאים שהועלו בשאלון. הדיון יתקיים בהנחיית המורה, או בהנחיית עמיתים על-ידי אחד התלמידים.

בסופו של הדיון ייערך סיכום בנושא:

מתי אפשר להתחיל לקיים יחסי מין?

שאלה זו נשאלת בשעורי החינוך המיני בבית-הספר מגיל צעיר מאוד. העיסוק בנושאי המיניות אינו סודי, והתלמידים רואים סרטים וקוראים ספרים ועיתונים מגיל צעיר. מצד המתבגרים קיימת ציפייה לקבל תשובות ברורות. לקבל מעין רשות, או לגיטימציה, לקיום יחסי-מין גם אם זה עדיין אינו אקטואלי מבחינתם. נושא זה הוא החלטה אישית שכל אדם עושה בעצמו. תפקידו של המחנך להתוות לו דרך להחלטותיו. ובעיקר לעזור לו לעמוד בלחצים חברתיים.
אין כמובן קריטריונים ברורים, ואין כמובן גיל שממנו והלאה מותר או אפשר לקיים יחסי-מין, אך ניתן בהחלט לקבוע כללים ועקרונות שעל-פיהם ינהג הצעיר בהחלטותיו.
זוג צעירים המחליט לקיים יחסי-מין חייב להביא בחשבון את התנאים הבאים:
א. ההחלטה חייבת להיות החלטה הדדית. תוצאה של התפתחות יחסי חברות בין בני הזוג והרגשה של שלמות ביחסים. ולא תוצאה של לחץ חברתי.
ב. חשוב מאד שבני הזוג יתקשרו ביניהם, שיוכלו לשוחח ולבטא התלבטות וספקות. שיאמרו זה לזו מה נעים ומה לא. ובעיקר לומר "לא" כאשר לא רוצים לעשות משהו מבלי להיפגע ומבלי לפגוע איש ברעותו.
ג. ביחסי-מין אסור לסמוך על המזל. כדי למנוע הריון לא רצוי יש להשתמש באמצעי מניעה. כדי למנוע הידבקות במחלות ובעיקר באיידס, יש להשתמש בקונדום. יחסי-מין לא יכולים להיות ספונטניים. אי אפשר לסמוך על ה"ימים הבטוחים" שאינם בטוחים כלל, או על "משגל נסוג", או על המיתוס ש"בפעם הראשונה לא נכנסים להריון". אם אינכם מסוגלים להשתמש באמצעי מניעה מוטב להימנע מיחסי-מין מלאים.
ד. לקיום יחסי-מין נדרשת בגרות, כדי לשאת בתוצאות באחריות מלאה במידה והנערה תיכנס להריון. נכון שבסרטים זה נראה מאוד פשוט, הרומנטיקה נראית מלהיבה, ובדרך-כלל הבעיות נפתרות. אך המציאות אינה קולנוע, והחיים הם מורכבים ומחייבים.


החיים אינם סרט ולא תמיד נשמעים צלילי פעמונים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה