יום שלישי, 24 במרץ 2009

משהו נפלא


משהו נפלא


Some kind of wonderful
שחקנים :אריק סטולץ, מרי סטיוארט מסטרסון
אורך הסרט: 85 דקות
במאי: הווארד דויטש
אוכלוסיית יעד: כיתות ט' - יב'


הנושאים העיקריים בסרט:
דימוי גוף, זהות מינית, ידידות מול חברות


תוכן הסרט:
קיט, בחור גבוה, יפה תואר וצייר מוכשר, מסיים את לימודיו בתיכון, ובשעות אחר-הצהרים והערב עובד במוסך שהוא גם תחנת-דלק. אביו מתכנן לו את עתידו הוא ילך ללמוד באוניברסיטה, כדי שלא יעבוד קשה כמו אביו. אך הוא מעוניין דווקא ללמוד אומנות. משפחתו חמה ותומכת, לעתים מלחיצה. יש לו שתי אחיות צעירות ממנו, הוא רב עמן על "פרטיותו", כדרכם של אחים.
לקיט יש ידידה, מתופפת, שערה קצוץ, והיא לבושה תמיד בבגדים זרוקים. הוא קורא לה "ווטס". ווטס אינה מייחסת חשיבות רבה ללימודים. לעתים היא מגיעה לבית-הספר ללא ספרים, יש לה מכונית קטנה, חמודה ומקרטעת, ויש לה גם שלילת רשיון. קיט מסיע אותה לבית-הספר במכוניתה. ווטס מאוד נהנית מן הידידות שלהם, קיט חשוב לה, אין לה משפחה תומכת כמו שלו. קיט וידידתו גרים בשכונות של המעמד הבינוני. אין הם בני עשירים, וגם אין להם דימוי כזה. בבית-ספרם לומדים תלמידים ממשפחות עשירות, המגיעים לבית-הספר במכוניות מפוארות ונהנים להפגין עליונות, ולומדים בו גם תלמידים בעלי תדמית נמוכה ועושי-צרות.
אמנדה ג'ונס גרה בשכונה שבה גר קיט, היא נערה נאה, סקסית, ומנסה לשפר את מעמדה בעזרת החבר העשיר שלה וחברותיה הסנוביות.



קיט נמשך לאמנדה. הוא מתחיל להתבונן בה. מצייר אותה בספריה, וצופה בה במקומות שונים. הוא משתוקק להזמין אותה לצאת עמו, אך לאמנדה יש חבר.
יום אחד כאשר קיט מצייר בחדר-הציור הוא שומע קולות במסדרון. הוא מציץ ורואה את הארדי, החבר של אמנדה, מפלרטט עם בחורה אחרת. גם אמנדה מגיעה למקום ורואה אותו מנשק את הבחורה. אמנדה כועסת. הארדי טוען שניחם את הבחורה. הוא מכחיש כל אפשרות שבגד בחברתו, ופולט את סיסמתו: "אמון הוא הבסיס לכל מערכת יחסים". אמנדה מתרצה, סובלת, אך מקבלת ממנו טבעת. בכל אותו זמן קיט צופה בסצינה מהצד. אמנדה מגלה זאת, הוא מצדיע לה ושותק.
קיט וידידתו ווטס משוחחים ביניהם על הכל. הוא שואל אותה אם היא מכירה בחורה בשם "אמנדה ג'ונס" . ווטס די נדהמת מהשאלה ומשיבה שלדעתה היא סתם סנובית. היא מנסה לשכנע את קיט שלא כדאי לו להתקרב אליה, כי היא וחבריה העשירים והרשעים יורקים על כולם, והיא רק תעשה אותו לצחוק.
ערב אחד, מגיעה למקום העבודה של קיט מכוניתו של הארדי, ובה יושבת גם אמנדה, כדי למלא דלק. קיט משרת אותם בשקט, אך הארדי אינו יכול להתאפק ומתחיל להתגרות בקיט. אמנדה מבקשת ממנו להפסיק, אך הוא משפיל גם אותה. הוא מזהיר את קיט להפסיק להסתכל על רכושו(אמנדה), ובודאי שלא יעלה בדעתו להתקרב אליה. כל זה אינו מרתיע את קיט, הוא עושה את כל המאמצים כדי להתקרב אליה. ווטס ידידתו ממש סובלת מכל העניין. בחדר-ההלבשה היא מסתכלת על הגוף של אמנדה ותוהה מה חסר לה שגורם לכך שקיט אינו נמשך אליה. הבנות בכיתה, חברותיה של אמנדה מתלוצצות על חשבון גופה הנערי, ועל תחתוני הבנים שהיא לובשת.
לווטס אין ברירה אלא להתגונן באמצעות מתקפה צינית.
באחד הימים כאשר אמנדה יוצאת מבית-הספר, היא מוצאת שוב את הארדי מפלרטט בגלוי עם אותה נערה. שוב ממציא הארדי סיפורים, הפעם היא מודיעה לו בפומבי שזה הקץ לחברות ביניהם. הארדי מזלזל בה ואומר: "לאן תלכי? מי ירצה בך?" זה הרגע שבו קיט נכנס לפעולה. קיט קורא לאמנדה מן העבר השני של הכביש. אמנדה שולחת מבט מזלזל בהארדי וצועדת לכיוונו של קיט. "מה אתה רוצה?" היא שואלת. וקיט אוזר את כל האומץ שיש לו ואומר: "אולי תהיי מוכנה לצאת אתי, ערב אחד?"
אמנדה מסכימה והם לוחצים ידיים. ווטס צופה בהם מרחוק וליבה נחמץ בקרבה. כל התלמידים משבחים את קיט על אומץ ליבו, ובטוחים שכיוון שהוא זכה בבחורה הכי פופולרית בבית-הספר, מגיעות לו נקודות זכות. קיט מאושר. גם בבית מתקיימת שיחה על כך, לאחר שאחותו מודיעה לבני המשפחה שקיט עומד לצאת עם הבחורה הכי סקסית בבית-הספר.
אחד הבחורים בבית-הספר מתחיל עם ווטס. היא די נרתעת, אך כשהיא רואה את קיט מתקרב לאיזור, היא אומרת לו: "שב כאן ותתנהג כאילו אתה אוהב אותי." הבחור נענה לאתגר. ווטס "משחקת אותה" ומנסה לעורר את קנאתו של קיט.
אמנדה ממשיכה להתייחס לקיט בזלזול. כשהוא מזמין אותה ורוצה לקחת אותה הביתה במכונית היא לא בטוחה שזה במקום. אמנדה מתוודה בפני חברתה שהסכימה לפגישה עם קיט רק כדי להראות להארדי שהיא מבוקשת, אך בעצם היא מנצלת אותו לצרכיה. "ראית כמה הוא מאושר?" אומרת לה חברתה. אמנדה לא מתרגשת במיוחד. קיט אינו מצליח בתכניתו. אין הוא מצליח להניע את המכונית. אמנדה רצה לנסוע עם חברתה והשתיים מזמינות את קיט לנסוע איתן לביתו. הארדי רואה את קיט עולה למכונית. הוא רותח מכעס.
בוקר אחד כאשר קיט מצייר בסדנת הציור בבית- הספר מופיע הארדי ומזמין אותו ואת אמנדה למסיבה בביתו. הוא רוצה להראות לקיט שאין כעס בליבו, ולטענתו רוצה להישאר בידידות עם אמנדה. קיט מופתע. הוא לא ממש מאמין שכוונותיו של הארדי טהורות, אך מחליט בכל זאת להיענות להזמנה. בערב יוצא קיט לפאב שבו מבלה אמנדה, כדי לפגוש אותה ולתאם את עניין המסיבה.



ווטס מגיעה למקום, בצעדים נחושים, היא ניגשת אליו מתיישבת מול קיט ואומרת לו בצורה ברורה ביותר, שהדברים החשובים לה ביותר בחיים, הם - היא עצמה, התיפוף והוא. ווטס מודה בגלוי זו הפעם הראשונה שהיא אוהבת אותו. ואז היא יוצאת בסערה מן המקום.
אחותו של קיט מתרברבת בפני חברותיה על הצלחותיו של אחיה, ולגמרי במקרה נודע לה על כוונותיו האמיתיות של הארדי – להכות את קיט כשיגיע למסיבה עם אמנדה . היא מגלה זאת לקיט. קיט נסער. הוא מגיע לווטס, ידידתו, ומודה שהיא צדקה כאשר טענה שזו בדיחה. קיט מחליט להמשיך, כדי להוכיח לחבורה הזו שהוא חזק וחכם מהם. ווטס ממשיכה איתו. הוא מוציא את חסכונותיו מן הבנק, אף כי ידע שאביו יכעס על כך. יש לו תוכנית פעולה. הוא ניגש לאמנדה בחצר, ושואל אותה בבטחון: "מתי לאסוף אותך לפגישה?" היא מהססת. ואז הוא מתריס כלפיה: "מה הבעיה, את צריכה לשאול את חברותייך?" הם מסכימים על 7.30 בערב.
אמנדה מגלה להפתעתה שחברותיה הפסיקו לדבר עמה. אולי הן כועסות עליה? היא עוזבת את חצר בית-הספר נסערת, והארדי שולח לה נשיקה באוויר ומביט בה בזלזול. קיט וידידתו הולכים לקנות מתנה לאמנדה. ווטס עוזרת לו לבחור עגילים יפים ויקרים.
כשקיט חוזר הביתה אביו מרוצה מאוד בגלל שהמניות שלו עלו ועכשיו כבר יש לו שכר-לימוד לשנת לימודים שלמה באוניברסיטה. אביו אינו יודע כמובן שבנו הוציא את הכסף והשתמש בו. אחר-הצהריים מבקרת ווטס אצל קיט במוסך. היא מציעה לו להתאמן לקראת הפגישה. "מה יהיה אם אמנדה תרצה להתנשק ואתה אינך מנוסה?" רעיון האימונים מוצא חן בעיניו. קיט וווטס מתנשקים ומתחילים להנות מן העניין.
קיט, ווטס, הארדי ואמנדה עושים הכנות לקראת האירוע. ומשום מה גם עושי-הצרות של ביה"ס מתכוננים. אביו של קיט מגלה שחשבון החסכון של קיט ריק, וקורא לו לשיחה. האב רוצה לדעת אם קיט בצרות, ודורש ממנו להחזיר את הכסף.
קיט מגלה לאביו כי הוא נחשב בחברת התלמידים כחריג ודחוי הוא לא משתלב בחברה, כי הוא אוהב אומנות, הוא עובד בתחנת-דלק, חברתו היא "תום-בוי", והוא חייב להוכיח גם לעצמו וגם לחברים שהוא שווה. הוא מבקש מאביו שיבטח בו ויתמוך בדרכו. האב מתרצה ומקבל את דבריו.
מגיע הערב. ווטס מתלבשת כנהג. הם שוכרים מכונית מפוארת והיא מסיעה את קיט לפגישתו עם אמנדה. אמנדה פוגשת את קיט בפתח ביתה וסוקרת אותו בהפתעה:
"אתה נראה שונה!"
"ממה?" הוא שואל
"מאשר קודם" היא עונה.
"אני לובש חליפה".
הם יוצאים. היא קצת מופתעת מן הנהג(ת) שלו. ווטס ממש נהנית מן העניין.
קיט מזמין את אמנדה לארוחה יקרה ביותר, הכוללת קאוויאר ואומר לה שהוא משוכנע שהיא מורגלת בארוחות מן הסוג הזה. אמנדה מתחילה לכעוס. התנהגותו נראית לה מוזרה. הוא מביך אותה. לאחר הארוחה לוקח אותה קיט למוזיאון לאמנות האהוב עליו. המוזיאון אינו פתוח בלילה, אך הוא הצליח לסדר במיוחד כניסה למוזיאון, אמנדה מופתעת כמובן מן ההשקעה, והיא נדהמת לגלות שתמונתה תלויה במוזיאון.
בהמשך הם יושבים באיצטדיון ענק ומשוחחים. אמנדה מתחילה להתרשם מקיט. קיט מטיח בה בגלוי שהיא ניצלה אותו, וכל היציאה הזאת היתה בדיחה אחת גדולה. היא מטיחה בפניו דברים קשים, וטוענת שהוא צבוע – הוא משתמש בה כדי להוכיח כל מיני דברים. קיט מופתע, אך מבין שהיא בעצם צודקת, גם הוא מנצל אותה לצרכיו. עכשיו הם שווים. הם אוחזים יד ביד, וקיט נותן לה את המתנה היקרה, את העגילים ואומר: "כאן מונח העתיד שלי". אמנדה מסרבת לקבל את המתנה, וקיט טוען שהיא חייבת והיא ראוייה למתנה. כאן אמנדה נשברת. היא בוכה ואומרת שהיא שונאת להרגיש בושה, שונאת את מוצאה, שונאת לראות שחבריה מקבלים כל מה שהם רוצים.
היא מצטערת שהיא נכנעה לשנאה הזו, והאמינה שהיא אחרת ממה שהיא באמת. היא מקנאה בו על שלו זה לא קרה, שהוא נשאר שלם עם עצמו. כאן היא מתרגשת ומנשקת אותו. ווטס יושבת על מושבי האיצטדיון, צופה בהם מרחוק, ומתייסרת.



מכאן הם יוצאים לכיוון המסיבה. קיט מרגיש שהוא חייב להתעמת עם הארדי וחבריו. הוא מגיע עם אמנדה, וצועד גאה וזקוף לעבר הבית. הארדי מקבל הודעה שקיט הגיע. הוא ניגש אליו ומתגרה בו ובאמנדה. מתפתח עימות וחילופי דברים שבהם הארדי משתדל להשפיל את אמנדה. קיט אינו עומד בכך יותר ומכה אותו.
חבריו של הארדי תופסים את קיט, והארדי מטיח בו דברים:
"שמע,לא איכפת לי ממך! היא הטינופת! אתה סתם טיפש! קחו אותו החוצה
והרביצו לו כהוגן!"
קיט לא נשאר חייב: "למה שאתה לא תיקח אותי החוצה?"
הארדי: " אני לא משחק ככה. הייתי מאוד נהנה, אבל, אני מארח כאן את האנשים".
אמנדה מתערבת ומכריזה שהיא מוכנה לחזור להארדי בתנאי שיפסיק עם העניין. אך הוא ממשיך להשפיל אותה, בטענה שכדי לחזור ולהתקבל אצלו, היא תצטרך להתחנן.
כאן נכנסים לתמונה "עושי-הצרות", שעימם התיידד קיט בשעות האפס שבהן ריצה עונשים. הם חזקים ורבים, והארדי מופתע מנוכחותם ונרתע. הם מאיימים לעשות לו סדר בבית. הארדי נבהל, הוא לא רוצה צרות, הוא מתקפל.
"תעזבו עכשו ונשכח הכל", אך הם משפילים אותו כפי שהוא השפיל אחרים עד עתה.
קיט מתערב: "אתה רוצה לשמוע את האמת? אתה גמור!"
אמנדה: "אתה עוזב?"
קיט: "אני כבר לא יכול לעשות לו משהו שהוא עוד לא עשה לעצמו."
אמנדה ניגשת להארדי, מנחיתה עליו סטירה, ועוד סטירה, והוא נותר המום.
היא יוצאת עם קיט החוצה וקיט אומר לה: "אני מקווה שאף פעם לא תתרגזי עלי כך. ראית את המבט על פניו?"

בחוץ, בכניסה לבית ממתינה להם ווטס. קיט מביט בה ונזכר בנשיקת הלימוד שהחליפו, ובתחושתו. אמנדה רואה את מבטיהם מצטלבים ויודעת,
אין מקום ביניהם. ווטס אומרת שהיא צפתה מרחוק במה שקרה בבית וזה היה יפה. היא מעדיפה ללכת ברגל, ומשאירה להם את המכונית. אמנדה מחזירה לקיט את העגילים:"קח, בעצם רצית לתת אותם למישהי אחרת".
קיט מחייך ורץ אחרי ווטס, הצועדת על הכביש ובוכה. קיט משיג אותה, מחבק ומנשק אותה.
קיט: " אני מצטער לא ידעתי"
ווטס: "כן, אתה טיפש, תמיד ידעתי שאתה טיפש."
קיט: "למה לא אמרת לי?"
ווטס: "לא שאלת"
הוא נותן לה את העגילים.
ווטס: "רציתי אותם, באמת רציתי."
קיט : "הם שלך, ידעת שתקבלי אותם."
ווטס: "לא ידעתי"
קיט: "את נראית טוב כשאת עונדת את העתיד שלי..."



הנושאים שהסרט עוסק בהם:
- יחסי הורים מתבגרים
- הקשר בין מצב כלכלי ושכונת מגורים למעמד חברתי
- זהות מינית – גבריות ונשיות
- דימוי גוף ולבוש של בנים ובנות
- ידידות מול חברות
- נאמנות כבוד וצביעות בזוגיות

פעילות לפני הצפייה:
משמעות הלבוש ביחסים הבינאישיים
6-4 תלמידים בהדרכת המורה יכינו "תצוגת אופנה" קצרה שתדגים סגנונות לבוש בקרב מתבגרים. התצוגה תכלול דמויות שייצגו סגנונות שונים של לבוש בקרב מתבגרים.
הסגנון הספורטיבי החברתי : לבוש/ה בדרך-כלל בג'ינס, חגורה, חולצה קצרה. משתדל להתלבש כמו כולם. בהתאם לצווי האופנה האחרונים המקובלים אצל בני גילו. משתדל לבלוט אבל לא באופן מודגש.
אצל בנות: בטן חשופה, או כל הרגל אופנתי אחר.
אצל בנים: כתפיים חשופות שרוולים חתוכים. (אפשר להוסיף קישוטים כמובן).
הסגנון הפרובוקטיבי: אוהב/ת להתבלט, בגדיו בולטים במקוריותם ובקיצוניותם.
שילוב צבעים זוהר ומהמם: תוספות של כפתורים גדולים, אבזמים, חגורות מיוחדות , עגילים גדולים, צמידים, כובעים שונים ומשונים ועוד. כל הופעתו אומרת: "שימו לב אלי, אני מקורי, לא תוכלו להתעלם ממני!"
הסגנון הרומנטי הבשל: מתאים ליציאה לבילוי בערב, במסיבה.
הבנות יתלבשו בלבוש נשי בוגר ככל האפשר. שמלות ערב, בגדי עור- חצאית קצרה מאד והדוקה, שער ארוך פתוח וגולש המשדר נשיות, חזה חשוף.
הבנים ילבשו חליפה, מכנסיים וז'קט מחויטים בעיצוב צעיר, עניבה סמלית,
נעליים מרשימות שמרניות המעידות מעמד כלכלי.
פעילות זו תכין את הצופים להתבוננות שכלתנית בדימויי הגוף שאותם מייצגים
גיבורי הסרט, ובצורת הלבוש שלהם.
לאחר תצוגת האופנה הכיתתית תתקיים שיחה בנושאים הבאים:
- מה ייצגה כל אחת מן הדמויות?
- האם הלבוש יכול לייצג מסרים? אילו מסרים?
לסיכום:
- הלבוש מעביר מסר מיידי במפגש הראשון עם כל אדם.
- על-פי הלבוש נמדדת מידת ההערכה העצמית של האדם.
- הלבוש צריך לשרת את צרכיו המקצועיים והחברתיים של האדם, והוא
תלוי בחברה, ולכן לא תמיד האדם יכול להתלבש בהתאם לטעמו האישי.


פעילות לאחר הצפייה :
התלמידים יתבקשו להציע נושא מרכזי שבו עוסק הסרט. יש לשער שיוצעו
נושאים אחדים. נושא אחד בולט יעניין את התלמידים וסביבו תתמקד
הפעילות הבאה: ידידות מול חברות
א. התלמידים יגדירו את המושגים: "חברות" "ידידות". ההגדרות יבנו בכתה לפי המושגים שיעלו התלמידים. ההגדרות המילוניות אינן תקפות במקרה זה, כיוון שאינן מתייחסות לעניין החברתי.

הצעות להגדרה:
"חברות" – פגישה מכוונת עם בן או בת-זוג, לצורך יצירת קשר זוגי קבוע של מפגשים, שבמשך הזמן יובילו גם לקשר גופני. לאחר תקופה של נסיון, תוכרז החברות, על-ידי בני הזוג כ"חברות קבועה".
"ידידות" – קשר מתמשך עם בן או בת-זוג, לצורך שיחות-נפש, התייעצות, בילוי משותף, יציאה לאירועים חברתיים, בדרך-כלל ללא קשר גופני או מיני.
הידידים שומרים על גבולות, ומאפשרים לאחר, ליצור קשר רומנטי עם בן או בת-זוג.

ב. לאחר הגדרת המושגים יתקיים דיון בשאלות הבאות:
1 כיצד ניתן להגדיר את היחסים בין קיט לווטס בתחילת הסרט?
2 מדוע לא התייחס קיט אל ווטס ברצינות, גם כשהודיעה לו שהיא מאוהבת בו?
3 מדוע נמשך קיט לאמנדה?
4 מדוע לא ניתק הקשר בין קיט לווטס כאשר הוא החל לחזר אחרי אמנדה?
5 מה גרם לווטס לשתף פעולה עם קיט, ולהשפיל את עצמה, בערב היציאה?
6 נסו להגדיר את מערכת היחסים בין קיט לאמנדה, מי המנצל ומי המנוצל?
7 האם יש סיכוי ליחסים בין ווטס לקיט?

מסרים עיקריים – סיכום:
- בחור רגיש עם נפש של אומן יכול להיחשב "גברי", גם אם אינו מפגין התנהגות בוטה ואלימה.
- בחורה יכולה להיחשב "נשית" גם אם היא מסופרת קצוץ, מתופפת, ואינה מפגינה את נשיותה בכל מקום.
- נערים ונערות יוצרים קשר זוגי כדי לשפר את מעמדם החברתי.
- קשר של ידידות הוא פוטנציאל טוב לקשר זוגי – יש בו יסוד טוב של חברות.
- חברות אמיתית היא קשר של ידידות, נאמנות, חיבה, נתינה ואהבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה