יום שלישי, 24 במרץ 2009

הלגונה הכחולה


הלגונה הכחולה


The Blue Lagoonשחקנים: ברוק שילדס, כריסטופר אטקינס
אורך הסרט:105 דקות
אוכלוסית יעד: ו' -ט'

הנושאים העיקריים בסרט:
גדילה, שינויים גופניים, מעבר מילדות לבגרות
תוכן הסרט
שני ילדים שטים בספינה לסן-פרנציסקו. בספינה נמצאים אביו של הילד ומלחים אחדים. אמו של הילד נפטרה. הילדה היא כנראה קרובת-משפחה. בלב-ים פורצת אש בספינה . הספינה טובעת, ושני הילדים ואחד המלחים ניצלים. הם מגיעים לאי נידח, ואל החוף נפלטים ארגזים אחדים, ובהם חפצים שונים, מן הספינה.
בימים הראשונים מרוצים כל השלושה מן המצב. לילדים זו הרפתקה, למלח השתחררות מעול היום-יום והעבודה. הם מגלים מים מתאימים לשתייה. על האי גדלים פרות טרופים, ובעלי-חיים מסתובבים חופשי. עולם אידילי - ממש גן-עדן.
הילדים משתלבים במרחב באופן טבעי, מתחילים להסתובב עירומים, והמלח מנסה להסביר להם שזה לא יפה להסתובב כך. הם לומדים לחיות במקום, ובונים לעצמם בית. במשך הימים הלל הם גם מגלים דברים מסתוריים באי והמלח מזהיר אותם לא להגיע לאזור מסוים באי, משום ששם גרים אנשים רעים. לילה אחד המלח משתכר משתיית רום מחבית שנפלטה מן הספינה, ושוחה לעבר השני של האי. הילדים מוצאים אותו מת, ומאז הם נשארים לבד.
הילדים, אמליין וריצ'רד , מוצאים לגונה והם מחליטים להישאר בה, והם מרוחקים מחברת בני-אדם. הם שוחים במים כמו דגים, ללא בגדים, מכינים לעצמם בגדים מינימליים מצמחים. וכך עוברות שנים, הם גדלים ומתחילים להתבגר.
אמליין מספרת לריצ'רד על מחשבות מוזרות שעוברות בראשה ואינה יודעת להסבירן. יום אחד לפי חישוביהם הגיע חג המולד והם נזכרים בשירים ששרו פעם בבית. הם גם מתבוננים מדי פעם בתמונות משפחה שהיו בארגזים, מהן הם מנסים לדלות פרטים על החיים.
יום אחד יוצאת אמליין להתרחץ בנהר ומגלה דם בתוך המים, היא נבהלת וזועקת לעזרה. ריצ'רד מגיע בבהלה ורוצה לעזור לה, הוא בטוח שהיא נפצעה. אמליין חשה שזהו תהליך טבעי המתרחש בגופה, כי היא יודעת שלא נפצעה והיא מרחיקה אותו.
יום אחד היא מביטה בו ובשריריו הבולטים ומתבוננת בגופו בצורה מוזרה והוא אינו מבין מדוע היא מתנהגת בטיפשות כזו. היא כבר מתבגרת והוא עדיין ילדותי.
ריצ'רד מתחיל לשאול שאלות , ובין היתר גם מדוע צומחות לו שערות בכל מיני מקומות בגוף. הוא מביע משאלה שספר עם כל התשובות לשאלותיו ייפול לו מן השמיים. השניים מתחילים להתגרות זה בזה, וזה מזה. גם ריצ'רד מתבגר ומתחיל לחוש רצון להתקרב אל אמליין. השניים מתקשים להתמודד עם רגשותיהם ולכן הם רבים, מקניטים זה את זה ומתרחקים זה מזה לזמן מה. הוא מגרש אותה מן הבית שהוא בנה, והיא נאלצת לגור לבדה. כל אחד מהם משתמש בכוחו כדי לגבור על השני.
אמליין דורכת על דג ארסי, ושוכבת חולה. כשריצ'רד עובר הוא מבחין בה כי חלתה, הוא נבהל. ריצ'ארד מתחיל לטפל באמליין במסירות ולאט לאט נרקמת ביניהם אהבה אמיתית. הם מדברים על רגשותיהם ועל תחושותיהם: תחושה מוזרה בבטן, פעימות לב, רצון להתקרב זה לזה (מה שאנו היינו קוראים תשוקה מינית). קורה ביניהם משהו מיוחד שגורם להם אושר, הניכר במבטם ובמראם. העירום שלהם יפה, טבעי ומעודן, והיחסים ביניהם יפים ועדינים.
אמליין מתחילה לאכול הרבה ולהשמין ובבקר היא גם יוצאת להקיא. הם אינם מבינים את התופעות, אך משוחחים על כך. הם חשים איזו תזוזה בתוך גופה ורואים שינויים בבטנה. לאחר כמה חודשים של השמנה היא יולדת. גם עם התינוק הם אינם יודעים להתמודד, אך נאלצים ללמוד, הכל נעשה אינסטינקטיבי.
השניים מגלים באי תופעות מדאיגות , של נוכחות אנשים נוספים, אולי פראים ומסוכנים, ועכשיו יש להם למי לדאוג. התינוק גדל והם מבלים עמו שעות יפות.

במשך כל אותן שנים, אבי הילד מחפש אותם, הוא עובר ליד האזור שבו הם חיים אך, מסיבות שונות אינו מזהה אותם. יום אחד , הסירה שבה שטים ריצארד ואמליין לצד השני של האי, נסחפת למים, המשוט נופל, ריצ'רד קופץ למים, מגיע כריש, משוט נוסף נופל, ריצ'רד עולה לסירה, הסירה נסחפת בים..........



הנושאים בהם עוסק הסרט:
- מעבר מילדות לבגרות: גדילה, התפתחות גופנית, סימני מין חיצוניים.
- מחזור חודשי - ווסת
- משיכה גופנית
- תשוקה מינית
- הריון ולידה
- תקשורת בין בני זוג.



פעילות לפני הצפייה

הסרט יוצג לאחר שעור אחד או שניים שיוקדש לנושא תהליכי הגדילה וההתפתחות המינית.

הוראת הנושא באמצעות שקפים-הצעה:
בכל מרכז פדגוגי מצוי סט של שקפים בחינוך מיני הכולל גם שקפים של ילד וילדה איש ואשה.
שעור ראשון :
המורה יציג את השקף ובו תמונתו של ילד וישאל ויבקש מן התלמידים לנחש את גילו של הילד.
מתשובות התלמידים אפשר יהיה ללמוד כי סימני ההתבגרות הגופניים אצל בנים מתחילים להיראות בגילאי 12 - 16. בכיתות ו' - ח' יש פער גדול בין הנערים בשלבי ההתפתחות המינית העוברים עליהם. יש נערים הנראים גברים כבר בגיל 12 - 13, ויש כאלה הנראים ילדים עד גיל 14 - 15 ויותר.

המורה יוסיף וישאל: מה יתרחש אצל הילד כאשר יתחיל להתבגר?

- התלמידים ימנו את השינויים הגופניים המתרחשים אצל הבנים: צמיחה גופנית, התחזקות השרירים והתרחבות מבנה הגוף, התחלפות הקול, גדילת הפין, האשכים וכיס האשכים, צמיחת שער ערווה ומתחת לבית השחי, צמיחת שיער לחיים , פצעי בגרות, קרי-לילה.

- כאן יוצג השקף ובו תמונת גבר בעזרת המורה יוכלו התלמידים לאמת את סימני הגדילה שהוזכרו בשקף. זה המקום שבו המורה יידרש להסביר את המושג "תשוקה מינית" המסומן בשקף כקשור לראש. ואכן המיניות קשורה במידה רבה לתהליכים המתרחשים במוחנו. בגיל ההתבגרות מתחילה לפעול בלוטת יותרת המוח ובגוף מתחיל להתרחש התהליך ההורמונלי , מה שמביא למשיכה אל בן-הזוג, לתחושות חדשות בגוף, ולרגש של "תשוקה מינית".




בסרט "הלגונה הכחולה" מודגם היטב תהליך זה של המעבר מילדות לבגרות אצל הילדים. הם מתחילים לחוש "תחושות בטן", שאינם יודעים להסבירן, הם נמשכים זה אל זה, וזה די מדאיג אותם, כי הם אינם יודעים להסביר לעצמם את פשר התחושות האלה. וכמובן, באופן טבעי מתרחשים תהליכי התבגרות. ריצ'רד רוצה להתקרב לאמליין, לנשק אותה ולחבקה. הוא מאונן בסתר, אך אמליין רואה זאת.

שעור שני:
בדרך דומה יוצג שקף של ילדה ותתקיים שיחה על גילה של הילדה. יתברר כמובן, שבנות מתבגרות מוקדם יותר מבנים. תהליכי ההתבגרות אצל בנות רבות מתחילים בגיל 12-11, ואצל אחרות התהליך נידחה, לפעמים עד גיל15-14.
סימני ההתבגרות אצל בנות: צמיחה גופנית ניכרת עם נטייה להשמנה, התעגלות אזור המותניים, התפתחות השדיים, צמיחת שיער ערווה ושיעור מתחת לבית השחי, התפתחות פצעי בגרות, הופעת הווסת.

לאחר השיחה יוצג השקף של האשה, בשיחה יובהר כי גם לאשה יש תשוקה מינית. כאן המקום להרחיב קצת את השיחה על הקשר בין ההתפתחות ההורמונלית לתחושות המיניות ולבשלות הגופנית שתוביל בגיל מאוחר יותר לאפשרות להרות וללדת.


בסרט "הלגונה הכחולה" מגלה אמליין בהדרגה שהיא מתבגרת. כאשר היא מתרחצת בנהר היא מגלה לפתע שהיא מדממת, וזהו כמובן אות לקבלת הווסת, בתמימותם חושבים השניים שהיא נפצעה. אמליין נמשכת לריצ'רד ומתבוננת בגופו, מה שנראה מוזר בעיניו. צמיחת שדיה גורמת לו ללעוג לה.
פעילות בשעת הצפייה:
הסרט מעניין ומרגש לכן כדאי לאפשר צפייה רצופה. אפשר לעצור מדי פעם בנקודה מעניינת המעוררת תהיות אצל תלמידים, למשל: ההתקרבות הראשונה של השניים, כאשר הם מתחילים להתגפף ולהתנשק. התלמידים שואלים: איך הם ידעו להתחיל? וכאן כמובן מתקשרים הדברים לפעילות ההורמונלית, התחושות המיניות החדשות והתשוקה המינית שכה קשה להסבירה באופן תיאורטי.

פעילות לאחר הצפייה:הסרט מדבר בעד עצמו, ואין כמעט צורך להרחיב עליו דיבור לאחר הצפייה. ובכל אופן נביא כאן הצעות לפעילות יצירתית לאחר הצפייה:
1) התלמידים ישבו בקבוצות ויכתבו תסריט לסרט המשך. הסרט מסתיים באופן ערטילאי: הזוג הצעיר והתינוק מתגלים בסירתם המיטלטלת על המים לאחר שאכלו פרות אסורים. לא ברור אם הם מתים או שהם באפיסת -כוחות. אפשר בהחלט לבנות תסריט דמיוני .
2) התלמידים יביעו תחושות ורגשות באופן חופשי, בעקבות הצפייה. יתכן שיעלו שאלות לא פתורות ומחשבות שיעלו בראשם בעקבות הסרט.
מסרים עיקריים - סיכום:
1. ההתפתחות המינית מתרחשת בתהליכים טבעיים והפעילות המינית
של בני-האדם אינה בנויה רק על חיקוי ולמידה.
2. לבוש או עירום קשורים לנורמות חברתיות הנקבעות על-ידי בני-אדם.
3. בני אנוש שואפים להתפתח, לספק את הסקרנות, לדעת וללמוד,
ובדרך-כלל אינם מסתפקים בתנאים מינימליים.
4. האדם הוא יצור חברתי, הוא חושש מן הבדידות והוא חייב לתקשר
ולהתקשר עם בני-מינו.


האדם הוא יצור חברתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה