יום שלישי, 24 במרץ 2009

כשדייויד פגש את קארי

כשדייויד פגש את קארי
The Opposite sex
שחקנים: ארי גרוס, קורטני קוקס
במאי: מתיו משקוף
אוכלוסיית יעד: י'-יב
אורך הסרט: 80 דקות


הנושאים העיקריים בסרט:
התאהבות, מודל האהבה, אהבה היא מחויבות

תוכן הסרט
שני רווקים צעירים דיוויד ואיליי, חיים חיי רווחה, מרגישים חופשיים ושולטים בחייהם. הם מבלים במועדונים, ומחפשים חברות. יום אחד, מתבונן דיוויד ברגליה של נערה העוברת ברחוב באמצעות פריסקופ הנמצא בבאר, הנערה התכופפה לרגע וגלתה את הפריסקופ. היא נכנסת לבאר ותופסת את דיוויד בשעת מעשה. הוא נבוך כאשר היא מטיפה לו על התנהגותו, וטוענת שזה לא כל-כך נאה להתבונן באשה כאובייקט. דיוויד טוען שהוא הסתכל עליה אובייקטיבית, ומזמין אותה לשתות עימו. היא מסרבת באלגנטיות.
כבר באותו ערב מודיע דיוויד לאיליי שהוא מאוהב בבחורה. איליי אינו מתייחס לכך ברצינות. הבחורה שוהה עדיין בבאר, מתבוננת בדיוויד ונראה שגם בה התעורר משהו כלפיו. באותו ערב אין השניים יוצרים קשר. השניים נפגשים שוב באופן מקרי, בשעת בקהל הצופים במשחק בייסבול. לראשונה שומע דיוויד את שמה, קארי.
החיזור
דיוויד מתחיל לחזר אחרי קארי. איליי, חברו, מנסה להפריע לו במקצת. דיוויד מזמין את קארי לסרט. קארי חושבת שדיוויד אינו בחור מיוחד, אבל היא מסכימה ללכת איתו לקולנוע, מתוך רחמים עליו, הוא נראה לה מיואש. הם מבלים די יפה באותו ערב, ומתחילים להתקרב. בפגישה השנייה דיוויד וקארי הולכים למוזיאון. לאט לאט הקשר מתחמם.
איליי, חברו של דיוויד, וזואי, חברתה של קארי משמשים בסרט כדמויות ביקורתיות, המביעות דעה על היחסים בין השניים, לפעמים בהומור ולפעמים בציניות גלוייה.
"השלב המחליא"
השניים מתחילים להתקשר זה לזו. בשלב זה השניים עסוקים זה בזו, מתחילים לדבר כמו תינוקות מתפנקים, רוצים להיות לבד, ולא מתחשבים בחברים.
המפגש עם החברים
קארי אינה מתלהבת במיוחד מחבריו של דיוויד. הם לא כל כך מושלמים, לטעמה. כאשר דיוויד צריך לפגוש את חבריה, העניינים מסתבכים עוד יותר: הם נראים לו די משעממים, יותר מדי אינטלקטואליים, והם לא מתייחסים אליו כל יחס מיוחד.
בין השניים פורץ ויכוח על נושא זה.
דיוויד: "איליי טוען שאין לך חוש הומור, ואולי הוא צודק".
קארי:"זואי מתפעלת שהיחסים בינינו עדיין שורדים, ואולי היא צודקת".
אהבה
עובר זמן עד שדיוויד מוכן להודות שהוא מאוהב בקארי. הוא עושה זאת בפומבי, בפני קבוצת ילדים שמסיירים בבית העירייה, מקום עבודתה של קארי. היא מתפעמת מהגילוי
עוברים דירה
קארי עוברת לגור עם דיוויד בדירתו.
מונולוג של איליי: "הם קוראים לזה הדירה 'שלנו', אני צריך להביא להם מתנה לדירה החדשה שלהם?" איליי טוען שקארי משתלטת על דיוויד לאט לאט, מבלי שהוא מרגיש. לטענתו: "אם בחורה מסתננת לביתו של הבחור, היא עלולה לחסל את מהותו". דיוויד חושב שאיליי שונא נשים או מפחד מהן.
שלב המשפחה
קארי מבקרת בבית הוריו של דיוויד. היא מודאגת מהחקירות שלהם על הייחוס המשפחתי שלה. אך היא עומדת בכך בכבוד, ואוכלת קניידאלאך. דיוויד הוא יהודי.
דיוויד, נפגש עם הוריה של קארי במועדון הטניס שבו הם חברים, נערך משחק זוגות. דיוויד ואימה של קארי מול קארי ואביה. דיוויד הצליח להוכיח את כוחו במשחק וזכה לשבחים מאביה של קארי.
מה לא בסדר?
עוברת תקופה. השניים מתחילים להרגיש שמשהו השתבש. דיוויד מרגיש די כבול. הוא רוצה לצאת לבלות לבד, לחזור לחיים הישנים והטובים שלו. הוא מרגיש שהוא מחמיץ משהו. קארי רוצה להתחיל חיים משותפים. לצאת יחד, ולארגן חיי שיתוף מלאים. דיוויד מתחיל לבלות בלי קארי. היא שואלת אותו היכן היה. פורץ הריב הראשון. קארי מודאגת. הם לא מדברים. יום אחד היא זורקת לו את החפצים מן המרפסת ומודיעה שעליהם להיפרד. חברו של דיוויד צוחק עליו, שחברתו זרקה אותו מן הדירה שלו.
המונולוג של דיוויד,מול המצלמה :
למה נפרדנו? למה כל אחד נפרד?
- החברים שלה לא אוהבים את החברים שלך.
- אמא שלה לא אוהבת אותך.
- היא מתחסדת. אתה שלומפר בלתי מתחשב.
- היא שוכחת לסגור את משחת השיניים. אתה ישן עם חלון פתוח.
- להיות ביחד זה דומה ל… להיות קרוב מדי לשמש. עליך לסגת או שתיכווה.
דיוויד וקארי פוחדים ממחויבות. הם מנסים לצאת עם בני זוג אחרים, אך משתעממים ומתגעגעים זה לזה.

ההחלטה
דיוויד מחליט לקחת על עצמו את האחריות עד הסוף. הוא חוזר לקארי ומודיע לה שהוא אוהב אותה וזקוק לה. הוא מבקש לחזור הביתה, ומבטיח שיעשה הכל כדי להשתנות. מכאן הוא מתחיל לפעול בהתאם. כאשר היא חוזרת מן העבודה, הוא מפתיע אותה, בארוחה רומנטית. היא כמובן מופתעת ונהנית מן השינוי.
הצעת הנישואין
דיוויד מבקש מקארי להינשא לו. הוא אינו פוחד יותר מאיבוד הזהות. הוא יודע שתיווצר לו זהות חדשה. קארי שואלת את עצמה אם תוכל לסמוך עליו כאשה, כאמא, כסבתא?
לבסוף, מתחתנים השניים.


הנושאים שהסרט עוסק בהם:
- טקסי חיזור גבריים ונשיים.
- אחריות ומחויבות בקשר הזוגי.
- הנכונות לוויתורים ולפשרות במערכת הזוגית.
- לחץ חברתי להתחתן.
- לחץ חברתי להישאר פנוי חופשי ומאושר.
פעילות לפני הצפייה:
לפניכם רשימת היגדים על אהבה. בחרו 3 היגדים הנראים חשובים בעיניכם ומאפיינים את השקפתכם בנושא. דרגו את שלושת ההיגדים לפי סדר העדיפויות האישי שלכם.
אהבה היא…
1. התפרצות של רגשות חמים מהלב.
2. עולם וורוד מלא הפתעות.
3. רגש עמוק ,מיוחד ומהנה שלא ניתן להגדירו.
4. קשר שלא ניתן להסבירו במילים.
5. הכיף להעניק והכיף לקבל.
6. מאבק שבו הכל מותר.
7. קשר עמוק בין שני אנשים.
8. דבר מסוכן.
9. הספורט היחיד שלא נפסק בשעת הפסקת חשמל.
10. רגש שאי אפשר לתאר, אבל כשמרגישים אותו – יודעים…
11. פשע מאורגן – אי אפשר לעשות אותו בלי שותף.
12. סקס.
13. עונג.
14. להיות ביחד ולדבר.
15. פרפרים בבטן, דפיקות לב חזקות, הרגשת "כיף".
16. נאמנות מוחלטת בין בני זוג.
17. רגש פנימי בלתי נשלט של משיכה לבן-הזוג.
18. _________________________________________
19. _________________________________________



"אומרים אהבה יש בעולם, מה זאת אהבה"
חיים נחמן ביאליק


לאחר שהתלמידים יבחרו את ההיגדים החשובים בעיניהם, תינתן זכות ההשמעה למספר תלמידים המעונינים בכך. ייערך בכיתה דיון על התפיסות השונות שהועלו על-ידי התלמידים
אפשר לפתוח כמה חלופות לתפיסת האהבה של התלמידים:
1. אהבה איננה התאהבות חולפת – אהבה אמיתית היא מחויבות.
2. האהבה היא שפה אוניברסלית ובאפשרותה לקשר בין לאומים שונים.
3. האהבה בחיים איננה בהכרח אהבה "נוסח ספינת האהבה"
4. ביאליק – המשורר הלאומי הביא כמה אמרי שפר בנושא האהבה:
ניתן לצטט כמה בתים משיריו המופיעים בספר המהודר "אהבת חן".
5. "שיר השירים" התנכ"י כולו ספר אהבה.
6. הצפייה בסרט זה יכולה להשתלב בשיעורי הספרות העוסקים בשירי אהבה.
7. אבנר זיו בספרו "התבגרות", הוצאת מסדה 1984. מקדיש פרק שלם
לנושא "אהבה – משיכה בין המינים" בעמוד 64 מובא מודל האהבה.
כדאי וחשוב לסכם שיעור זה באמצעות המודל, שנוגע מאד לחיי
המתבגרים, ומעניין אותם.


פעילות לאחר הצפייה:
הסרט שלפנינו מדגים יפה את "מודל האהבה" שפותח ע"י אבנר זיו,
ומצוי בספרו "התבגרות".
המודל מובא גם בספרם של: ישראל פזי, חני סרנה ומרים רון.
"התבגרות ונעורים" –
מפגשים קבוצתיים ופעילויות לבני נוער
הוצאת אח בע"מ, חיפה תשמ"ח, 1988 .
עמודים 222 – 225.
הכיתה תיבחן את עלילת הסרט בהשוואה ל"מודל האהבה".
הערות להדגשה:
- הסרט הוא בעצם 'קומדיה רומנטית' ולכן המפגש ביניהם הוא קומי.
- בין דיוויד וקארי קיימת משיכה גופנית, אך פועלים עליהם גורמים שונים
המעכבים את מימוש המשיכה הזו.
- דיוויד וקארי מאבחנים זה את זה אבחון שכלי, ולמרות שהם מקבלים מחבריהם משוב שלילי, הם ממשיכים בקשר ואף עוברים לגור יחד.
- האבחון החברתי והמשפחתי נעשה במפורט (פגישות עם החברים, עם
ההורים משני הצדדים) והשניים עוברים אותו בשלום.
- לאחר ששניהם עברו את השלבים הראשונים והגיע שלב הגילוי העצמי,
דיוויד נסוג. הוא בטוח שהוא מפסיד משהו בכך שאינו ממשיך את חיי
הרווקות שלו. הוא מרגיש שעליו לעשות גיחה החוצה, כדי להעריך
את יחסיו עם קארי. קארי יודעת שהיא רוצה לחיות עמו, אך לא
לפי התנאים שדיוויד רצה להכתיב.
- כאשר דיוויד חוזר הביתה, הוא מבין שעליו לעשות מאמץ, כדי למלא אחר
ציפיותיה של קארי. הוא מבטיח להשתנות. ומתחיל להוכיח את עצמו.
קארי מתחילה להנות מהיחס שלו אליה.
- השניים מגלים עכשיו את אהבתם זה לזו ביתר שאת, והם כבר בשלים
לחתונה.
לסיכום:
ד"ר סול גורדון, בספרו "אהבה זה לא הכל" (הוצאת ר. סירקיס, 1996) מציין כי מחויבות היא גורם הכרחי בכל מערכת יחסים. הוא מביא עשרה מאפיינים לאהבה בוגרת:
1. אינטימיות. קירבה, אמון והיכולת לשמר מערכת אוהבת ומטפחת בתקופות טובות וגם קשות.
2. חוש הומור. הנכונות לצחוק על עצמנו ועל העולם.
3. תקשורת כנה. פתיחות ויכולת הקשבה טובה.
4. תחושה משותפת של מטרה ושליחות בחיים. מטרות מוסריות ו/או רוחניות משותפות.
5. שיוויון. הכרה בחשיבות החיונית של כבוד הדדי כשותפים, וחלוקה משותפת שלאחריות בתחומי קריירה, פנאי, גידול ילדים ובחירות הקשורות בסגנון חיים.
6. חוש הרפתקנות. רצון לשמר את תחושת הרעננות במערכת היחסים, מציאת דרכים חדשות ומעניינות להבעת חיבה הדדית.
7. חוויות משותפות. מאגר הולך וגדל של משימות משותפות, שיחות פרטיות ושיתוף בדעות ומחשבות בנושאים שונים, לצד חגיגות משותפות, טקסים משפחתיים ומסורת משותפת ומהנה לשני הצדדים, שנבנית ביחד.
8. כיבוד רגשות ורצונות של האחר. הנכונות לוותר על סיפוק רצון מיידי ורגעי, מתוך ידיעה שמתישהו, בעתיד, גם הצד השני יפגין נכונות דומה. ועם לפרוט לפרוטות: כיבוד רגשות הפרטנר לגבי סקס, בכל זמן נתון.
9. תשוקה. כולל, אבל לא רק, חיי מין בריאים.
10.שיתוף בחובות משק בית. אסור להישאר בסטריאוטיפים של זהות מינית. אסור לאפשר לאחד הצדדים להשתלט על כל עבודות משך הבית, כדי שלא ייקח על עצמו תפקיד של קדוש מעונה. על כל צד לקחת אחריות על חלקו במטלות משק הבית הבלתי נעימות. מתוך חלוקה הוגנת.
אהבה היא מחויבות

אין תגובות:

פרסום תגובה