יום שלישי, 24 במרץ 2009

אהבה קטלנית




אהבה קטלנית
Fatal love
שחקנית: מולי ריינגולד, פרי קינג, מרטין לנדאו
במאי: תום מקלפלין
אוכלוסיית יעד: ט' - יב'
אורך הסרט: 85 דקות


הנושאים העיקריים בהם עוסק הסרט:
איידס, התמודדות אישית, יחס החברה לנשאים ולחולים, גילויי חברות נאמנות והישרדות

תוכן הסרט:

אלי, בחורה צעירה ונאה מגיעה להרצות בפני תלמידי בית-ספר תיכון. המנהלת מקבלת אותה בשמחה. התלמידים מחכים באולם גדול.
המנהלת פותחת: "אנו מארחים היום אורחת מיוחדת מאוד. ראיתם אותה על השער של כתב העת 'אנשים' וגם בטלוויזיה. היא נבחרה גם לאשת-השנה של הירחון 'אסקווייר'. למזלנו היא הסכימה להגיע אלינו. הרשו לי להציג לפניכם את אליסון גרץ."
אלי: "אני בת 24, לא כל-כך רחוקה מתקופת התיכון. הייתי די שובבה אז. הרגשתי בלתי מנוצחת. חשבתי שאוכל לעשות הכל ואצא פטורה ללא עונש. אבל משהו נורא קרה לי. משהו שיכול לקרות לכל אחד. לא באתי להטיף לכם, אלא רק לספר את סיפורי. הכל התחיל במסיבת יום-ההולדת ה65- של אבי, בקיץ 1988.
פלאשבאק: אלי, בחורה מבית טוב, ויש לה חבר נחמד – מארק. הם מבלים במסיבה של אביה. למחרת אלי לא חשה בטוב. הוריה מתקשרים לרופא המשפחה. הוא מציע לה מנוחה וממליץ שתרבה לשתות נוזלים. הרופא סבור שיש לה שפעת לפי תיאור ששמע מההורים. אלי חוזרת מבית ההורים לדירתה. חולפים כשלושה שבועות. היא מנסה לעבוד ומשתדלת להחלים, אך מצבה מחריף. הרופא מחליט לאשפז אותה לבדיקות רציניות יותר. היא עוברת סידרה מקיפה של בדיקות. רק כעבור זמן ממושך מתגלה שהיא סובלת ממחלת ריאות נדירה, שהיא תוצאה של מחלת האיידס. הרופא מודיע לאלי ולהוריה שהיא נושאת את נגיף האיידס. היא אינה מאמינה לדבריו ובטוחה שהרופא מתלוצץ.
הרופא מצטער ומתנצל על שלא עלה בדעתו עד לאחרונה לבדוק אם חלתה באיידס. היא תופסת לפתע שחלתה במחלה מסוכנת. משפחתה תומכת בה. אימה מחבקת אותה ובוכה.
אלי פונה אל התלמידים: "עברתי שבועות של בדיקות מכאיבות. למה לא עברתי לפני כן בדיקת איידס? הייתי נקבה, לבנה, הטרוסקסואלית, בת 22 , ממשפחה טובה, בשכונת יוקרה. לא הזרקתי סמים, לא הייתי מופקרת ולא קיבלתי עירוי דם. לא ייתכן שיש לי איידס."
פלאשבק: שיחה עם הרופא. הרופא מציע תרופות המעכבות את התקדמות המחלה. מארק החבר של אלי נבדק אף הוא והם מחכים לתוצאות. הרופא מציע לאלי ליצור קשר עם כל מי שבעבר היה לה מגע מיני עימו כדי לברר את המקור וכדי להזהירו. במהלך השיחה שואלת אלי: "כמה זמן נשאר לי לחיות?" הרופא משיב שאינו יודע. אלי נעשית צינית ועוזבת את החדר.
האם מתוודה בפני הרופא, המכיר אותה כבר שנים רבות, שכאשר אלי היתה בת 15, היא באה וסיפרה לה שהחליטה לקיים יחסים עם חבר. היא, כאם מודרנית, לקחה אותה לגניקולוג שייתן לה גלולות. פחדה היחיד היה מפני הריון לא רצוי.
במסגרת החיפושים נפגשת אלי עם חברה אשר מזכירה לה כי היה לה קשר קצר עם אחד בשם דארן, מוזג בבאר. אלי מבררת פרטים אודותיו, והיא שומעת מפי פיטר, ידיד שלה, כי שלוש שנים לפני כן מת דארן מאיידס. בחייו כל לילה הייתה לו מישהי אחרת, אבל במותו היה לבד, ומעטים בלבד הגיעו להלוויתו.
מארק נבדק והתשובה הייתה שלילית, אלי שמחה מאוד. הוקל לה שהוא לא נדבק ממנה.
אלי פונה שוב לתלמידים: "אנשים עדיין מאמינים שלא יקרה שהטרוסקסואל יחלה באיידס. רבים יותר חושבים שמפעם אחת בלבד לא נדבקים. אותם אנשים חושבים כך גם על היריון. מה? הייתי בת 16 כששכבתי עם דארן, וכעבור 6 שנים חליתי באיידס. איני שונאת את דארן. הוא לא ידע שהוא נגוע.
כשפיטר סיפר לי כיצד מת.. אינני יכולה לתאר לעצמי.. לבדו, שרוי בכאבים ובפחד. הבינו דבר אחד. לא משנה איזה אורח חיים מנהלים ובאיזה אופן נדבקו, לאיש לא מגיע להיות חולה במחלה הזו. לאיש לא. התהלכתי וידעתי שאני נגועה, וידעתי גם כיצד נדבקתי. במשך הזמן התחזקתי, נראיתי והרגשתי מצוין, זה היה כמעט כמו בעבר, כמעט, אבל לא לגמרי. אני נשאית. אדם נושא איידס. דבר לא ישוב להיות כמו שהיה.
פלאשבק: מצבה של אלי מדרדר שוב והיא מובאת בדחיפות לבית-החולים. כולם מסתובבים סביבה, אך אין האחיות יודעות איך לטפל בה, וחוששות. כאשר היא מובאת לבסוף לאגף הטיפול באיידס, היא פוגשת שם את בן אשר מעודד אותה, ונותן לה ספר "אהבה רפואה ונסים". אלי מתיידדת עימו. אך הוא מת לאחר כמה ימים. כאשר אלי שומעת על מותו היא עצמה מבקשת את נפשה למות, וכמעט מצליחה לקפוץ מחלון בית-החולים.
אלי פונה לתלמידים: "הטיפול החל לפעול, כושר השמיעה חזר אלי וגם השפיות. כיום איני יכולה להסביר את הרגע שבו ניסיתי להמית את עצמי, אני מניחה שחלק ממני באמת רצה למות. אתם יודעים, פשוט לוותר. לולא ידידי ומשפחתי, הייתי מוותרת. חולי איידס רבים חושבים על התאבדות."
פלאשבק: אלי מחליטה לחיות. היא יוצאת עם פיטר למסיבה. במסיבה היא פוגשת אדריכל בשם דייויד. היא גם רואה שם את חברתה, טרייסי, אשר מסתובבת ובורחת מהמקום ברגע שהיא רואה את אלי. אלי רצה אחריה. מתקיימת ביניהן פגישה מרגשת. טרייסי אומרת: "אני הייתי בבר, אני הייתי השתיינית, אני הסתובבתי עם הבנים, זה היה צריך לקרות לי. בכל פעם שאני מביטה בך אני רואה את עצמי." לאחר שטרייסי עוזבת, מתכוננת אלי לצאת, ואז ניגש אליה דייויד, הוא מוכן ליצור איתה קשר על אף שהוא יודע ששהיא נגועה באיידס. מתפתחת ביניהם ידידות יפה.
אלי פונה לתלמידים: "מי שחולה באיידס, אמור לחוש בושה וייאוש כאילו חטא, קיים יחסי-מין, השתמש בסמים ונתפס. אם אתה רוצה להתרפא, עליך להתגבר תחילה על הבושה. תקווה – זהו הדבר הראשון שעליך למצוא!"



פלאשבק: אלי ודייויד חוזרים מבילוי. היא מזמינה אותו לקפה, ומחזרת אחריו.
הוא אומר : "אנחנו צריכים לדבר. את יקרה לי מאוד, אבל מעולם לא חשבתי עלייך בצורה כזאת. בגלל מחלתך חשבתי שנוכל להיות רק ידידים. אלי כועסת. היא טוענת שדייויד השלה אותה, ומגרשת אותו מביתה. הוא יוצא, והיא מבינה שהוא לא יחזור. אלי עוברת טיפול נוסף, להכנסת צנתר, שדרכו תקבל תרופה. היא כועסת וחשה ממורמרת, היא מרבה להתווכח ולריב עם הוריה. ברגע השבירה שלה היא חוזרת אל הספר שנתן לה בן "אהבה רפואה ונסים".

בעקבות קריאת הספר, היא מופיעה בבית הוריה ומבקשת מהם להצטרף אליה לקבוצת תמיכה מיוחדת, שאודותיה קראה בספר. קבוצת התמיכה הזו עוזרת לאלי להתמודד עם מצבה. כאשר היא פוגשת אנשים הסובלים מבעיות ומחלות שונות, היא מתחילה לעודד אותם. היא לומדת שיש לה מה להגיד ומוצאת לה מטרה, לספר ולדבר על האיידס ולעודד אנשים.
אלי פונה אל התלמידים: " הלוואי שיכולתי להגיד שאחרי ששיקמתי את חיי האישיים, והחלטתי מה שברצוני לעשות, יצאתי ועשיתי את זה. הדברים קרו אחרת. אמא שלי עיינה בעיתון ונתקלה בכתבה על האיידס. בכתבה לא הוזכרו חולי איידס שאינם צרכני סמים, או הטרוסקסואליים. היא טלפנה למערכת העיתון. ואז נכתבה עלי כתבה. כתבה זו שינתה את חיי לגמרי. זה היה חדש ומסעיר אבל גם אירוני. כל זה קרה כי חליתי באיידס, והיתה לי הופעה מכובדת. לא הייתי צריכה להתבייש עוד, מותר היה לרחם עלי. אני מוכרחה לומר לכם שזה נראה די מוזר לפתח קריירה חדשה וחיים משמעותיים, רק בגלל אהדת הזולת. אבל אל תרחמו עלי. מדי יום יש התקדמות בדרך לשליטה בנגיף הזה. עדיין לא ויתרתי על חלום הנישואין והילדים, ואני חושבת שלעולם לא אוותר. אני יודעת שביקשתי רבות מכם והייתם נפלאים. כעת, ברצוני לבקש עוד דבר אחד. הביטו בי! קדימה, הביטו בי! האיידס נראה כמוני, אני הנני פניו של האיידס. הייתם יודעים זאת רק ממבט? לולא הופעתי בשער העתונים, או לולא באתי הנה? אני חושבת שלא!
אני רומנטית כמוכם. אבל בגלל האיידס אנחנו נמצאים במציאות חדשה, המחייבת זהירות. אמרו לי שרק התנזרות היא מין בטוח. אך לא לכם. הגנו על עצמכם! בבקשה, השתמשו בקונדום."
יש לי זמן להשיב על שאלות.
קמה תלמידה מהססת: "זו לא בדיוק שאלה".
אלי: "כן"
התלמידה: "זה יהיה בסדר אם אחבק אותך"
אלי: "זה יהיה בסדר גמור"
הנערה עולה לבמה ומחבקת את אלי. התלמידים קמים ומוחאים כפיים. אלי נרגשת, ועוד כמה תלמידים עולים לחבק אותה….
בסוף הסרט מופיע קטע כתוב:
אליסון גרץ שמאז לקתה שוב בזיהום, חיה בניו-יורק.
היא מקווה שתוכל לשוב ולשוחח עם בני נוער
על איידס. קארול וג'רי גרץ, הוריה של אליסון,
פעילים בארגון שסייעו להקים:
"הורים שאכפת להם למען חקר האיידס"

הנושאים שהסרט עוסק בהם:
·מחלת האיידס: מהו נשא איידס, תרופות המעכבות פריצת המחלה, מי יכול להידבק במחלה, באיזו דרך נדבקים במחלה, דרכי ההימנעות מהדבקה במחלה.
·יחס החברה לנשאים ולחולי האיידס
·דרכי הטיפול בחולי האיידס בשעות משבר נפשי.
·התמודדות אישית עם המחלה: הגילוי, המשברים, יחסים אם חברים,גילויי חברות, נאמנות, סטריאוטיפים, הישרדות.


פעילות לפני הצפייה
המנחה יביא לכיתה מספר כותרות. חלקן יהיו מלוות בכותרות משנה,
מודפסות באותיות גדולות. ויפזר אותן בכתה על הקירות. כל תלמיד יבחר כותרת המעניינת אותו, ויעמוד מתחתיה.
לאחר בחירת הכותרות ישבו התלמידים בקבוצות וידונו בדילמה המתאימה לכותרת.
הכותרות:
1) כ ב ר ל א ל ב ד
כמה ימים לאחר שהופיע ב"יומן השבוע" וסיפר על בדידותו, השתנו חייו של מני, בן ה16- , חולה האיידס: החברים באו לבקר. שמונה מהם דיברו אתו שלשום על ההתנתקות, על הסבל, על המוות. (18.1.94)

2) בת 16 נדבקה באיידס מהחבר הראשון שלה.
(24.11.92)
3) הרופא הנגוע בנגיף האיידס: עולמי חרב עלי, אשתי
בהלם. (11.3.93)
4) הורים התנפלו בצעקות זעם על המורה נשא האיידס
(2.2.95)
5) השנה – מחצית מנדבקי האיידס הם הטרוסקסואליים
אומר מנהל מרכז האיידס. עלייה משמעותית במספר הנשים שנדבקו במחלה
( נובמבר 1993)
6) "רציתי להתחתן. החברה שלי ביקשה שנעשה בדיקת
איידס. אמרתי בסדר"
שמוליק הר-צבי לא היה הומוסקסואל ולא נרקומן, ובכל זאת, ביום שלישי
שעבר, בגיל 30, הוא מת מאיידס. אחיו ישראל: "הבחורות היו רצות אליו".
(29.11.92)

7) היועץ חריש מתנגד לחשיפת זהותה של נשאית
האיידס. (16.4.93)
לדבריו, גם אם מדובר באשה שרוצה לנקום ולהדביק אחרים, אפשר להתגונן
מפניה ע"י מין בטוח.

אפשר למות מזה
דיונים בדילמה – הנחיות :
1) דונו בדילמה שהוצגה בפניכם, בקבוצה. צאו מהנחה שעליכם להגיע להחלטה חד-משמעית משום שהדילמה כבר עימכם , ואין לכם זמן רב להתלבטויות.
2) נסחו את תשובתכם בצורה ברורה וחד-משמעית.
3)השתדלו להגיע להחלטה על דעת רוב חברי הקבוצה (אף אם יש מסתייגים)
4) הביאו נימוקים מסייעים להחלטתכם.
5) החליטו מי ייצג את הקבוצה, בהבאת ההחלטה בפני המליאה.

הדילמות:
(הדילמות ממוספרות עפ"י סדר הכותרות)
1) בכיתתכם לומד תלמיד בשם גדי, שהוא נשא איידס. גדי נדבק כתוצאה מעירוי דם שהיה חייב לקבל, עקב מחלת ההמופיליה שהוא חולה בה כבר שנים רבות. גדי ניסה להסתיר זאת מכם במשך זמן לא מועט, אך עתה נודע לכם שהוא נשא איידס.
כיצד תנהגו כלפי גדי, בביה"ס: בשעורי ההתעמלות? בחצר? ובשיעורים? האם תהיו מוכנים לשבת לידו? לשחק עימו כדורסל? לדבר עמו על מחלתו? האם תבקרו אותו בביתו כאשר הוא נאלץ לשהות שם בגלל מחלתו?
2)דינה בת ה16-, שנדבקה באיידס מן החבר הראשון שלה, היא ידידה טובה
שלכם. מה תעשו? מה אפשר ללמוד מן המקרה של דינה? כיצד תנהגו אתם להבא?
3)לפניכם 2 דילמות הנוגעות לרופאים וההדבקות באיידס:
4)הגעתם לטיפול אצל רופא השיניים. הרופא משתמש בכפפות. הייתם
רוצים לדעת אם הכלים שלו עוברים סטריליזציה ראוייה. האם תשוחחו
עימו על העניין?
5)אתם עומדים לעבור ניתוח כירורגי מסובך. האם תדרשו מן הרופא
תעודה המעידה על בריאותו?
4) הדילמה שלפניכם התרחשה במציאות. דמיינו לעצמכם שאתם הורים לילד הלומד בכיתה ב', וזה עתה נודע לכם שהמורה המלמד את בנכם הוא נשא איידס. יש הורים המצדדים בהמשך עבודתו, ואחרים טוענים שהוא חייב להפסיק את עבודתו מיד. עליכם להחליט אם אתם בעד הישארותו של המורה, או מתנגדים לכך שהמורה ילמד את ילדכם.
5) על אף שאינכם מקיימים עדיין יחסי-מין, ועל אף שידוע לכם כי איידס אינה מחלה שרק הומוסקסואלים ונרקומנים נדבקים בה. אלו אמצעי-מניעה תנקטו,
כאשר תרצו לקיים יחסי-מין? האם תתכננו את האירוע? האם תשוחחו שיחות מקדימות על הנושא? האם תפריעו לספונטניות ולרומנטיקה?
6) לפניכם שתי דילמות, ענו על שתיהן:
1)את/ה יוצא/ת עם החבר/ה כבר למעלה משנה, עד כה לא קיימתם
יחסי-מין. אתם חושבים על כך, ומתכוננים לעשות זאת. האם תבקש/י
מן החבר/ה לעשות בדיקת איידס?
2)פגשת בחור/ה נחמד/ה. יצאתם זמן קצר והחלטתם לקיים יחסי-מין.
האם תבקש מן החבר/ה להיבדק בדיקת איידס?
1)כל אדם יכול להיבדק בדיקת איידס. מי שבא להיבדק יודע שלא ייחשף.
מדי פעם נשמעת קריאה לחשוף את שמות הנשאים והחולים. בעיקר כאשר נודע על אנשים שידעו שהם נשאים או שהם חולים, ובכל זאת קיימו יחסי-מין מבלי ליידע על כך את בן הזוג.

רופאים רבים סבורים שיש כאן שאלה מוסרית ממדרגה ראשונה. לדעתם, ברגע שאנשים יחששו מפני חשיפה, הם לא יבואו להיבדק מרצונם, וכך הסכנה רבה יותר. מה דעתכם? האם אתם בעד חשיפה של שמות הנשאים והחולים, כדי שאפשר יהיה להזהיר את הציבור מפניהם?



מפורסמים שנפטרו מאיידס

מייקל בנט, 44 , במאי (שורת המקהלה). רוק הדסון, 59 , שחקן.
פרדי מרקורי, 45, זמר בלהקת "קווין". ליברצ'ה, 67, פסנתרן ובדרן.
עמוס גוטמן, 38, במאי קולנוע ישראלי. ארתור אש, 33, טניסאי. ואחרים…


פעילות לאחר הצפיה:
עריכת דיון בכיתה בבעיות יסוד הקשורות במחלת האיידס כפי שהן משתקפות בסרט. הדיון יונחה על-ידי המורה או על-ידי אחד התלמידים. בדיון ישולבו מסקנות שהוסקו בפעילות שנערכה לפני הצפייה.
שאלות לדיון:
1)מדוע נערכו לאלי בדיקות כה רבות, ולא הועלתה כלל האפשרות לבדוק אם
היא חולה באיידס?
2) מי נשאר עם אלי לאורך כל הדרך? ומדוע?
3) מארק, החבר של אלי, אהב אותה בכל נפשו, אך למרות זאת עזב. מדוע?
4) מדוע רצתה אלי למות, בשלב מסוים?
5) מה היה כוחה של קבוצת התמיכה שאליה הגיעה אלי עם הוריה?
6) מה בסופו של דבר גרם לאלי להתאושש, ולהניע את עצמה להמשיך לחיות, על אף המחלה?
7) מה הרגשתם כשראיתם את התלמידים עולים על הבמה לחבק את אלי?



מקורות מידע למורה ולמנחה:
1. "שאלה של חיים" תוכנית לימודים למניעת איידס לכיתות ז'-יב', ירושלים
התשנ"ד, בהוצאת משרד החנוך התרבות והספורט וגופים נוספים,
כתבו וערכו: חוה ברנע ולאה ציפורי-בש.
2.פרן אריק, "אפשר למות מזה" סיפור מתורגם מאנגלית, בהוצאת "עלמה"
3.בסוף הספר הובאו מאמרים של ד"ר אבי הסנר-מומחה לרפואה
פנימית, וד"ר אריה ליפשיץ. וכן מופיע מידע נוסף.
1."פרוייקט איידס ירושלים" (JAIP )אתר אינטרנט בעברית ובאנגלית.
מכיל ידע רב בנושא האיידס, מאמרים מתורגמים ומעודכנים,
ו"הצהרת ירושלים בעניין החינוך בנושא האיידס" העוסקת בזכויות
נשאי וחולי האיידס.
כתובת האתר:http://www.aidnews.org.il


המלצה:
והתזמורת ממשיכה לנגן
And the band played on

לכל מי שמתעניין באיתור מקורות המחלה, גילוי הסימפטומים, והשנים הראשונות של ההתמודדות עם הסכנות, בראשית שנות השמונים. מומלץ לצפות בסרט:

שחקנים: מתיו מודין, ריצ'ארד גיר, פיל קולינס, לילי טומלין, אנג'ליקה יוסטון.

מסרים עיקריים – סיכום:
·איידס - מחלה מדבקת, נגיפית. נגיף האיידס נקרא באנגלית HIV .
בעברית נקראת המחלה: תסמונת כשל חיסוני נרכש.
·דרכי ההדבקה במחלת האיידס ידועות כיום, וניתן להתגונן בפני ההדבקה בדרכים שונות.
·צעירים יכולים להימנע ממגע מיני מזדמן. ואם הם מחליטים לקיים יחסי-מין
עליהם להתגונן מפני הידבקות במחלה מסוכנת זו. השימוש בקונדום הוא
האמצעי הטוב ביותר למטרה זו.
·איידס אינה מחלה בלעדית להומוסקסואלים או נרקומנים.
·כדי לקיים יחסי-מין יש לתקשר תחילה עם בן-הזוג או עם בת-הזוג. יש לבדוק אם הוא/היא מוכנ/ה. חשוב מאד לשוחח על אמצעים למניעת הריון ולמניעת מחלות.
·המיתוס של הספונטניות הרומנטית בקיום הקשר המיני יכול להתקיים עד
קיום יחסי-המין.
·נשא איידס הוא אדם נגוע באיידס, שעדיין אינו סובל מתופעות המחלה.
בשלב זה ניתן לעכב את התפרצות המחלה ע"י טיפול בתרופות.
· עדיין לא נמצאה תרופה שבכוחה לחסל את נגיף האיידס.

· איידס היא מחלה קטלנית.














אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה