יום שלישי, 24 במרץ 2009

אי אפשר לקנות אהבה


אי אפשר לקנות אהבה
Can't buy me love
שחקנים: פטריק דמפסי ואחרים
אוכלוסיית היעד: ח' - יא'
אורך הסרט: 90 דקות

הנושאים העיקריים בסרט:
לחץ חברתי, גבריות נשיות מקובלות חברתית



תוכן הסרט

רונלד,תלמיד תיכון בגיל18-16 ,קצת ביישן, הוא תלמיד טוב מאד ואוהב ללמוד, עובד קשה בגיזום דשא אצל אנשי השכונה, כדי להרוויח כסף לרכישת טלסקופ ענק. בשעת הגיזום הוא צופה בסינדי ובחברותיה. סינדי היא מנהיגת המעודדות של קבוצת הבייסבול הפופולארית, נערה יפהפייה.
סינדי, יוצאת ערב אחד למסיבה וכדי לעשות רושם היא לובשת את חליפת העור הלבנה של אימה, ללא רשות מהאם. לרוע המזל, מוכתמת החליפה במסיבה ולסינדי מתברר שאין לחליפה תקנה, עליה לקנות חליפה חדשה.
אירוע זה מזמן לרונלד הזדמנות חד-פעמית. הוא חסך כבר אלף דולר, והוא יוצא לקנות טלסקופ ענק. והנה בחנות ממול הוא רואה את סינדי , במצוקה. רונלד מציע לה פתרון לבעייתה אך מבקש תמורה. הוא מבקש לשכור אותה למשך חודש ימים כדי שתשרה עליו מן הפופולריות שלה. אם יראו אותו בבית-הספר בחברתה יעלה מדד הפופולריות שלו, והוא יהיה מבוקש ומקובל יותר.

התוכנית מצליחה להפליא. רונלד הופך לפופולרי יותר ויותר.הוא נוטש את חבריו הקודמים, נעשה פופולרי בעיני הבנות המקובלות, מתחבר עם הבנים החתיכים - שחקני הבייסבול.

רוני וסינדי נהנים ממש זה מזו, עד שחולף לו חודש הנסיון. סינדי מבקשת מרונלד שלא ישתנה לאחר שהם ייפרדו, וביום סיום החוזה פורצת ביניהם מריבה רצופת אי-הבנות, שאינה מוצאת חן במיוחד בעיני סינדי. רונלד הופך לחביב הקהל, הבנות רודפות אחריו, הבחורים מעריצים אותו, במסיבת ראש השנה הוא מדגים ריקוד, וכולם רוקדים אחריו. הוא ממש מכתיב נורמות חדשות בקבוצה.
כאן נכנס לתמונה בובי, החבר של סינדי, שלומד בקולג' מרוחק. בובי מגלה שסינדי יצאה עם מישהו אחר כשהוא לא היה במקום. סינדי לא יודעת מה לעשות והיא מגלה בפומבי שרונלד בעצם שכר אותה ושילם לה כסף תמורת שירותיה. בובי מטיח בפניה שעניין זה הופך אותה לזונה.
כולם מחרימים את רונלד והוא מרגיש רע מאד. הוא יצא קירח מכל הצדדים, אפילו החבר הטוב ביותר שלו אינו מוכן לדבר אתו ויש לו סיבות לכך. יום אחד כשרונלד יושב בהפסקת האוכל לבדו מתיידד חברו הג'ינג'י עם אחת הבנות השייכת לחברת ה"מקובלים". אחד הנערים המקובלים ניגש אל הג'ינג'י ונוזף בו על כך שהוא מתעסק עם בת כ"זאת". ואז רונלד קם באפן הפגנתי, מתרגז, לוקח אלה, ומאיים על ה"חתיך". לבסוף לוחץ ידיים עם חברו הג'ינג'י ומתפייס.
רונלד חוזר לקצוץ דשא, ולחזר אחרי סינדי, שלבסוף נאלצת להיכנע לצו ליבה, ולאהבתה, וללכת אחרי רונלד. .....והם חיים באושר עד היום הזה......



הנושאים שהסרט עוסק בהם:

- השפעת המראה החיצוני והלבוש על מידת הפופולריות בקבוצת המתבגרים.
- מהי פופולריות? "מקובלים" מול "חנונים" (או כל ביטוי מקובל אחר).
- לחץ חברתי להפגין גבריות ונשיות, עפ"י הנורמות במקובלות בחברה.
- מה משפיע על שינויי נורמות? (תרבות העדר - לבוש, ריקוד ובעוד טקסים.)
- מהי חברות אמיתית?

פעילות לפני הצפייה:

לכתה יובאו שבועונים ומוספי סוף השבוע, התלמידים יתחלקו לקבוצות.
המטלה: על 1/4 גיליון בריסטול תיצור כל קבוצה קולאז' של שתי דמויות:
"הנער הפופולרי והמקובל"
"הנערה הפופולרית והמקובלת"

לכל דמות יחברו כל חברי הקבוצה טקסט המתאר את האלמנטים המרכיבים
ויוצרים את הפופולריות של הגבר והאישה. (אפשר לחבר טקסט היתולי, סאטירי,כיד הדמיון הטובה על הקבוצה).
- יצירות התלמידים יוצגו בכתה והתלמידים יוכלו לעבור ולהתרשם מן הרעיונות
הייחודיים של כל קבוצה.

פעילות בשעת הצפייה:

1. עצירת הסרט בנקודת מפתח: מיד לאחר שרונלד מציע לסינדי את העסקה.
משחק תפקידים: תלמיד ותלמידה יגלמו את דמויותיהם של סינדי ורונלד ישחקו את סצינת ההמשך לקטע שצפו בו. (חשוב שיהיו אלו תלמידים שלא צפו לפני כן בסרט ).
2. נקודת עצירה נוספת: לאחר סיום העסקה. רונלד מאוד פופולרי בחברה, סינדי ננזפת ע"י החבר שלה, ואז היא מגלה לכולם שרונלד בעצם שכר אותה תמורת כסף.

דיון כיתתי:
כאשר יופסק הסרט בנקודה זו יועלו לדיון הנושאים האלה:
- האם אפשר לקנות פופולריות ?
- האם אפשר לקנות אהבה?
- מדוע גילתה סינדי את פרטי העיסקה?
ולבסוף - העלאת השערות להמשך העלילה.


פעילות לאחר הצפייה:

דיון כולל בנושאים כמו:
האם כדאי לקנות פופולריות?
האם אפשר לקנות אהבה?
מה צריך לעשות כדי להיות מקובל בחברה?
האם חנופה ל"מקובלים" עוזרת להתקבל לחברה ?
מי קובע את הנורמות למקובלות ולאי-מקובלות?
האמנם כולם רוצים להיות מקובלים?
כיצד מרגישים אלו שאינם מקובלים?
האם אכפת למישהו כיצד מרגישים אלו שאינם מקובלים?

חומר רקע לעיון:

אבנר זיו בספרו "התבגרות"* מביא תוצאות מבחנים סוציומטריים ומחקרים פסיכולוגים שהועברו בכיתות ז' - יב' במשך מספר שנים:

מיהם המתבגרים הפופולריים?
ד י מ ו י ע צ מ י . הדימוי העצמי של מתבגרים פופולריים חיובי יותר מזה של עמיתיהם הלא - פופולריים. בסולם הדימוי העצמי הפופולריים גבוהים יותר בעיקר בפרטים הבאים: הם אקטיביים יותר, מהירים יותר, בעלי חוש הומור מפותח, יותר חברתיים, אופטימיים, בטוחים בעצמם ועליזים.

ה י ש ג י ם ל י מ ו ד י י ם ו א י נ ט י ל י ג נ צ י ה. המתבגרים הפופולריים אינם בהכרח התלמידים הטובים ביותר, וגם לא האינטיליגנטיים ביותר, אם כי בדרך-כלל יש קשר חיובי בין היכולת השכלית לבין הפופולריות.
הקשר בין הישגים לימודים לבין פופולריות משתנה עם הגיל. אצל ילדים, התלמיד הטוב הוא בדרך-כלל גם הפופולרי, מפני שהוא זוכה להערכת המורים, ולדעותיהם של המבוגרים חשיבות רבה בילדות. בגיל ההתבגרות משתנים פני הדברים- התלמיד הטוב, הנחשב "דוגר", לא תמיד זוכה להערכה רבה. גם דעות המורים אינן זוכות לאותה הערכה עמו בילדות, ומתבגר שהוא חביב המורים אינו בהכרח חביב התלמידים.
ה ר ק ע ה ח ב ר ת י - כ ל כ ל י שממנו באים המתבגרים תורם גם הוא את חלקו למידת הפופולריות שלהם. מתבגרים הבאים מבתים בעלי מעמד כלכלי מבוסס נהנים מאפשרויות רבות יותר: הם יכולים קלות להזמין אל בתיהם המרווחים את החברה או את החבר הטוב. הם יכולים לרכוש תקליטים, כרזות וספרים, ולהעמידם לרשות חבריהם.
הם גם יכולים להתלבש לפי צו האופנה ולערוך מסיבות בבתיהם, האפשרויות הללו מוסיפות לפופולריות. ילדים פופולריים ביותר, הבאים מבתים שאינם מזמנים אפשרויות כלכליות, זוכים למעמדם זה אך ורק בגלל תכונותיהם האישיות. הרקע הכלכלי של ההורים משפיע על פופולריות בעיקר בתחילת גיל ההתבגרות, אך לקראת סופו יורדת חשיבותו של גורם זה.
י ח ס י ם ע ם ה ה ו ר י ם - מתבגרים הנהנים מקשרים טובים עם הוריהם יכולים לשוחח עימם באורח חופשי וזוכים להערכתם, נהנים בדרך-כלל ממידה מסויימת של לפופולריות. שכן, יחסים חיוביים בבית עשויים לתרום לתחושת הבטחון של המתבגר, ומכאן ליכולתו לקיים יחסים חברתיים. לעומת זאת, מתבגרים החיים בבית מלא עימותים ומתח, שכל רצונם לברוח ממנו, מוצאים לעתים מקלט ביחסים חברתיים.
הם משקיעים אנרגיה רבה ביחסים אלו, לכן לעתים קרובות יהיו מקובלים ביותר על חבריהם. הקשר בין מידת הפופולריות לבין יחסים עם ההורים הוא, אם כן, מורכב ורב-פנים.
תכונות של מתבגרים פופולריים
התכונות שמייחסים המתבגרים לפופולריים שבהם רבות ומגוונות. ממצאי מחקרים
שנערכו בארץ ע"י אבנר זיו ושושנה שילה מאפשרים להצביע על התכונות הללו.
386 מתבגרים מכיתות ז' - יב' התבקשו לענות על השאלה: "מדוע X שבו בחרת, אהוב עליך יותר מאשר שאר הילדים?" תשובותיהם קובצו ל- 6 קבוצות עיקריות:

1. משתף פעולה עם אחרים (שיתוף פעולה בשיחה ובפעילויות).
2. מראהו נאה (גם נתונים טבעיים - יופי, יציבה וצורת גוף, צורת הלבוש).
3. עוזר לאחרים (עוזר מיוזמתו וגם זה שניתן לפנות אליו בשעת הצורך).
4. בעל חוש הומור.
5. בעל יוזמה.
6. תלמיד טוב.
- זיו אבנר , "התבגרות" הוצאת מסדה 1984, עמ' 91-98.

מסרים עיקריים- סיכום:

1. מראה חיצוני מזויף והתנהגות מזויפת פועלים לטווח קצר בלבד כי הזיוף עתיד להתגלות במוקדם או במאוחר.

2. כדאי שכל אחד יתנהג בהתאם לאישיותו ולאופיו, כי בחברות בין בני הזוג חשובה המהות מעבר למראה ולהתנהגות החיצונית.

3. טיפוס פופולרי ובעל כריזמה יכול להשפיע על שינוי נורמות חברתיות הן לחיוב והן לשלילה.

4. בכוחו של לחץ חברתי להביא אנשים לפעול בניגוד לרצונם ולעקרונותיהם.

5. קשה מאד ללכת נגד הזרם, אך רצוי לא להיכנע להתנהגויות המביאות לבגידה בעקרונות ובערכים אישיים. התנהגות כזאת תגרום, בסופו של דבר, לבידוד חברתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה